Så
här i början på ett nytt år dyker det alltid upp listor. 2012 års
bästa filmer, 2012 års sämsta filmer, roligaste, tråkigaste, mest
actionpackade, sorgligaste, hångligaste, vackraste. Filmerna som
blev de största besvikelserna och som överträffade alla
förväntningar. Tankarna går naturligt i de banorna så här vid
artificiella epokskiften.
Dessutom
har jag suttit och läst Roger Eberts artikel om "The greatest movies ever made" och lärt känna FlickChart, som försöker
skapa en lista över ens favoritfilmer genom att matcha filmer mot
varandra tills de är rankade. Så jag har funderat en hel del på
listor, favoriter, och det här med att bedöma filmer - eller konst
i allmänhet - över huvud taget.
Jag
har sagt att Casablanca är min favoritfilm, men det var med
tillägget "om jag tvingades välja med en pistol mot skallen".
Är Casablanca alltid den film jag helst skulle vilja se en gång
till? Absolut inte. Men det är en film jag alltid kommer att gå
tillbaka till och som varenda gång är lite bättre än jag minns
den.
Det
är den dock inte ensam om. Bland filmerna jag har recenserat här är
väl mina favoriter, förutom Casablanca, Lord of the Rings, Up,
Before Sunrise, Before Sunset, 12 Angry Men, Conspiracy, Sin City,
The Dark Knight och 12 Monkeys. Därtill kan vi lägga Star
Wars-trilogin, Grosse Pointe Blank, High Fidelity, Tillsammans, The
Big Lebowski, True Romance, Pulp Fiction, Patrick Stewart-versionen
av A Christmas Carol, Terminator, Fight Club, Interstate 60, The
Hudsucker Proxy, Tombstone, Pirates of the Caribbean: Curse of the
Black Pearl och Rounders. Där har vi filmer som jag kan sätta på
precis när som helst och veta att jag har ett par njutbara timmar
framför mig. Jag kan ramla in dem halvvägs igenom en TV-visning och
stanna till slutet om jag kan. Så där har vi väl på något plan
min topp-25-lista av filmer någonsin.
Men
de är förstås inte alla tekniskt fulländade eller sanslöst
packade med genialitet. De är bara filmer jag älskade första
gången jag såg dem, som hållit igenom massor med tittar, och
framför allt: som jag sett tills de blev gamla vänner. Det är nog
Up och 12 Angry Men som jag sett lägst antal gånger och de slog mig
helt enkelt så hårt att jag visste att de skulle bli favoriter.
Andra filmer hade lika gärna kunnat hamna på den listan, men jag
har kanske bara sett dem en gång.
Så
om jag skulle välja de bästa filmerna enligt någon låtsasobjektiv
skala (eftersom objektivitet naturligtvis är omöjligt nonsens när
det gäller konst) skulle listan se annorlunda ut. Casablanca, Lord
of the Rings, 12 Angry Men, Sin City, 12 Monkeys, Star Wars, The Big
Lebowski, Pulp Fiction och Fight Club skulle nog fortfarande finnas
med, och resten skulle kanske vara Ikiru, Blade Runner, Memento,
Clerks, Rocky, Harvey, Dark City, Ben-Hur, Stranger Than Fiction, The
Man Who Wasn't There, Chinatown, Festen, Gran Torino, Treasure of the
Sierra Madre, Gone Baby Gone och Den gode, den onde, den fule. Så
där har vi en annan personlig topp-25-lista och ja, det känns som
om jag glömmer några dussin filmer som förtjänar en plats.
Efter
att ha tutat in 700 filmer på FlickChart har min topp-25-lista där
blivit Casablanca, The Dark Knight, Blade Runner, Star Wars, Sin
City, The Big Lebowski, Up, Clerks, Batman Begins, Fight Club,
Memento, Hugo, Watchmen, Aliens, Pirates of the Caribbean: Curse of
the Black Pearl, The Lord of the Rings: The Return of the King,
Ikiru, Before Sunrise, Raiders of the Lost Ark, A Clockwork Orange,
Leon, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, High
Fidelity, Tombstone och True Romance. Ett par oväntade inhopp men
där har vi ännu en personlig topp-25, och där finns inte en film
jag inte ställer mig bakom.
Detta
illustrerar tydligt grundproblemet med att bedöma film. Om man har
ens en liten smula mångsidighet i sin smak så kommer det aldrig att
gå att jämföra filmer med varandra och komma fram till ett
entydigt svar. FlickChart är faktiskt ett fantastiskt instrument för
att nå just denna insikt. Där får man alltså upp två filmer och
väljer den bättre av dem, och på så vis konstruerar den en lista
över favoritfilmer.
Ofta
är det lätt - Casablanca eller Signs? Men så får man smaka Kung
Fu Panda mot Mulholland Drive och på vilken basis är det egentligen
tänkt att jag ska kunna avgöra det? Den ena är en skojig, mysig
tecknad film om en söt panda som finner sin inre styrka och den
andra är en mindfuckkavalkad om svartsjuka och vansinne sprungen ur
försmådd kärlek. Tror jag.
Det
är omöjligt. Ändå är det något liknande jag utsätter mig för
varenda gång jag ska betygsätta en film, och det är just därför
jag bryr mig mycket mindre om betyget än många av mina läsare; jag
har bara med det för att det är ett kvickt sätt att framföra vad
jag tyckte och för att folk verkar vilja ha det. Jag hoppas att det
jag skriver är betydligt viktigare än den ensamma lilla siffran.
För,
som en läsare uttryckte det: "Du kan ju inte säga att Pi är
bättre än Cinderella Man!". Nä, det kan jag nog inte, men
samtidigt är det ju just det jag gjort när jag gav Pi en sexa och
Cinderella Man en femma. Det reflekterar vad jag kände medan jag såg
filmerna, hur mycket jag brydde mig om dem, vilka minnen de gett mig,
vad jag tyckte om filmkonsten, vad jag tyckte om
skådespelarinsatserna och berättelsen, men det är helt omöjligt
för mig att säga att den ena är bättre än den andra. Pi är en
besynnerlig mental skuggthriller om besatthet, förföljelse och
religion medan Cinderella Man är en fighting-spirit-boxningsfilm om
en god och stolt man. Hur ska man väga dem mot varandra?
Man
kan gå efter kriterierna "Vad försökte filmen göra?"
och "Hur väl lyckades den?". Ibland försöker jag göra
det. I så fall ska Cinderella Man bedömas efter hur nära den
kommer sin egen bästa tänkbara version. Den ultimata
slå-ur-underläge-boxningsfilmen. Men det innebär förstås att jag
ibland skulle bli tvungen att ge toppbetyg till filmer som jag bara
fann tråkiga eller äckliga, förutsatt att de riktade in sig mot
The Human Centipede-fansen.
Något
liknande gör jag när dumma actionkomedier får positiva
recensioner, förutsatt att de inte är irriterande dumma och att de
inte ger sken av att försöka vara något mer än dumma
actionkomedier. Om du frågar mig vad jag tyckte om Happy Feet vill
du inte veta om den är en ny Bridge on the River Kwai, du vill veta
om den är en ny Lejonkungen. Varje film bedöms på sina egna
meriter, men om filmen siktar så lågt att dess bästa träff ändå
inte skulle göra något för mig - ja, då är det en skitfilm i
alla fall.
Och
i slutändan handlar det förstås om känslor. Satt jag och darrade
och hoppades och gnydde till och levde mig in i filmen så mycket att
jag glömde att det var en film? Då är det en sexa. Blev jag arg
för att jag slösade bort min tid på den här skiten? Då är det
en etta. Vilket mycket väl kan innebära att en films betyg beror på
vilket humör jag råkade vara på just den dagen. Och om någon kan
lösa det problemet får ni gärna höra av er.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar