En man i slängkappa,
hatt och mask kallar sig don Juan DeMarco och presenterar sig som
världens störste älskare. Män som säger sådant om sig själva
brukar inte ha rätt, särskilt inte om de säger det vid tjugoett
års ålder, men ur don Juans mun låter det anspråkslöst och han
bevisar det kort efteråt när han sätter sig ner mittemot en
främmande kvinna som i en restaurang väntar på sin man, och förför
henne med ord och beröring. Det är en nästan omöjlig scen att
göra trovärdig och jag väntade mig att himla med ögonen innan den
var klar, men vem kunde ana? Den fungerade.
För att njuta av den här
filmen måste jag acceptera att den är en fantasi. Jag måste hitta
tillbaka till mitt sextonåriga jag som fortfarande trodde att det
fanns en magisk sexnyckel - för övrigt en illusion som lever kvar
hos alltför många som är mycket äldre än så. Det är inte
alltför svårt. Det hjälper förstås att don Juan spelas av Johnny
Depp, som både är en av världens vackraste människor och en av
sin generations största skådespelare. Det här är den sortens roll
han är specialist på. Han ser ut och rör sig som världens störste
älskare och han talar med en spansk accent som låter så falsk och
inövad att den nästan slår över och blir äkta.
Han kan förstås
omöjligen vara den verklige don Juan, främst därför att det
aldrig fanns en verklig don Juan. Men själv är han övertygad, och
han har en heltäckande bakgrundshistoria som han gärna delar med
sig av. Efter ett besynnerligt självmordsförsök - han kräver att
få möta don Francisco da Silva, den störste fäktaren i världen,
så att han kan dö med ära - hamnar han på mentalsjukhus där
doktor Mickler (Marlon Brando) ser till att få jobbet att nå fram
till honom. Han ser sig själv bli en ivrig lyssnare medan den unge
mannen berättar sitt livs historia, som verkar tagen ur lord Byrons
dikter om don Juan.
Don Juan har en
distraherande effekt på sjukhuset. Ganska snart får kvinnliga
sjuksköterskor inte ta hand om honom längre men när de ersätts
med en biffig karl ("Tiny" Lister) så slutar det med att
han flyttar till Madrid. Doktor Mickler är inte heller opåverkad.
Han lever i ett mångårigt äktenskap med sin fru Marilyn (Faye
Dunaway), och de är sådär hyggligt lyckliga att de aldrig riktigt
har funderat på om det skulle kunna vara bättre. Doktorns unge
patient sätter griller i huvudet på honom och han börjar tänka på
sådant som passion och inre närhet, vad det är hos don Juan
DeMarco som gör att både kvinnor och män påverkas så av honom,
och om det är något man kan finna hos sig själv.
Samtidigt lyckas Don Juan
DeMarco med konststycket att locka fram skratt ur den - på sätt och
vis - fundamentalt tragiska berättelsen, för det här är en komedi
också. Återigen är en del av förtjänsten Johnny Depps, för han
gör sin förförare med överdriven accent till en figur som både
är hjärtevärmande och rolig, men i den roligaste scenen deltar han
faktiskt inte alls. Jag skrattade mig igenom den scenen, inte på
grund av skojiga repliker utan på grund av den omöjliga, oväntade
situationen. Jag förstår fortfarande inte vad som hände där,
eller vad sanningen egentligen är bakom Depps karaktär.
Men som filmens bästa
replik, och en av filmhistoriens bästa tvåordsrepliker, gör klart
i den underbara slutscenen så behöver jag inte förstå det heller.
Det räcker att leva i don Juans värld en stund, se alternativet,
och välja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar