torsdag 10 januari 2013

Die Hard 2 (1990) - 3/6


Den här filmen är mer välgjord än sin föregångare men har en mycket dummare historia. Det finns hål så stora att de nästan döljer de andra hålen; en del av missarna går obemärkta förbi men bara för att man gapar över de största. På det hela taget går det nog rätt jämnt ut.

Det är jul igen och John McClane (Bruce Willis) ska träffa sin fru Holly (Bonnie Bedelia) som anländer med flyg till flygplatsen Dulles i Washington, D.C. Redan medan han lugnt väntar på henne lyckas han försätta sig i trubbel när han ser två män, varav en beväpnad, och fattar misstankar. En eldstrid senare står det klart för honom och oss att det är något fuffens på gång, men de lokala flygplatsmyndigheterna köper förstås inte det. Trots att mannen McClane dödade visar sig vara en legosoldat som tros vara död sedan länge.

Den onda planen står snart klar när ett gäng legosoldater ledda av överste Stuart (William Sadler) tar över flygplatsens kommunikationssystem så att flygledarna inte kan få ner några plan på marken. Hans mål är att befria general Ramon Esperanza (Franco Nero) som förts till USA för att åtalas för knarkbrott. Stuart tänker tvinga planen att kretsa runt Dulles tills Esperanza är befriad och de har gett sig iväg, och om flygplatsen inte samarbetar så får han planen att krascha.

Den som inte ser hålen i den här planen, räck upp en hand och lämna sedan rummet så att genomsnitts-IQ:n höjs. För det första: hur många flygplatser finns tillräckligt nära Dulles för att varenda flygplan som börjar se sitt bränsle ta slut ska kunna ta sig dit? Piloterna får höra att de ska kretsa, men så fort de inte längre har kontakt med flygplatsen och bränslemätaren börjar visa något oroväckande så kommer de att fullständigt strunta i det och bege sig till närmaste landningsbana där flygledarna fortfarande pratar med dem.

För det andra: hur många radiosändare finns i trakten kring Washington D.C.? En kaziljon, ungefär. Varenda en av dem kan kontakta de kretsande planen och sen är det över. Plan är inte helt isolerade i universum bara för att flygplatsen de är på väg mot inte kan kommunicera med dem. Det finns en hel värld där ute.

Inte för att det är särskilt många som bryr sig om det här. Det handlar om att ge John McClane tillfälle att skjuta och slåss och få stryk och gå igenom intensiva näradödenupplevelser. Det lyckas, förstås. Han tar sig igenom allt världen kan kasta på honom och står fortfarande upp efteråt, även om knäna skakar ibland. Men actionscenerna är inte i närheten av effektiva nog för att väga upp att historien är så förbannat korkad. De är underhållande, visst, och för det mesta häftiga nog att berättelsens dumheter inte gör alltför mycket. Men med en bättre bakgrund hade Die Hard 2 kunnat vara riktigt bra, och nu är den bara en i floden.

Inga kommentarer: