Aron
Ralston är bergsklättraren som fastnade med handen under ett
fallande klippblock och tillbringade fem dygn där, fången i en
klyfta, innan han skar av sig handen, klättrade nerför en tjugo
meters klippvägg och gick tills han hittade någon som kunde hjälpa
honom. Aron Ralston är hårdare än jag. I sin bok Between a Rock
and a Hard Place berättar han att många har sagt till honom att de
inte skulle klara av det han gjorde. Att de inte skulle kunna skära
av sig handen för att överleva. Han säger tillbaka att det skulle
de visst. Det vet man inte förrän man måste.
I
det sista har han förstås rätt. Man kan mycket mer än man tror
och man vet inte sina gränser förrän man testar dem. Men jag tror
verkligen inte att han har rätt i det första. Jag tror jag skulle
köra den där slöa kniven i halsen innan jag körde den i armen.
Aron Ralston är hårdare än jag.
Men
låt oss nu säga att jag gjorde det, och att jag lyckades med en
enarmad klättring som jag inte i verkligheten skulle klara med två
armar, och att jag kunde hålla mig på fötter tills jag hittade
människor, och att jag överlevde det. Skulle jag skriva en bok om
det? Kanske det, man måste leva. Men om det gjordes en film av
boken, en film om det mest smärtsamma och traumatiska jag någonsin
har varit med om, en film som anstränger sig för att få tittarna
att uppleva den värsta stunden i mitt liv, då skulle jag nog i alla
fall inte se den. Aron Ralston är hårdare än jag, och har sagt att
127 Hours är så verklighetstrogen den kan bli utan att vara en
dokumentär, och att den är den bästa film som gjorts.
Det
är att gå lite för långt, men den är väldigt bra. Den lider
förstås av det grundläggande problemet att den handlar om en
person på en plats där knappt någonting händer; till och med den
briljanta Buried var mindre begränsad än den här filmen. Boken
hade svårt att lösa det och fyllde sig till hälften med Aron
Ralstons mer allmänna memoarer; på film är problemet ännu större.
Regissören Danny Boyle (Trainspotting, Slumdog Millionaire, The
Beach) vet vad han gör och stora delar av filmen fungerar bra mycket
bättre än den borde, om än inte perfekt.
Först
följer vi Aron Ralston (James Franco) på hans resa ut i vildmarken
och hans möte med två fotvandrande tjejer (Kate Mara och Amber
Tamblyn), för övrigt den enda biten i filmen som utgör ett
nämnvärt avsteg från verkligheten. Här är regin mjuk och
odramatisk. Än så länge är allt lugnt och trevligt och Aron
Ralston är en sorglös man som går från glädje till glädje.
Han
tar farväl av tjejerna och ger sig glatt iväg på turen som ska
leda honom till klyftan och det fallande stenblocket. Ju närmare det
fatala ögonblicket vi kommer, desto mer intensiv blir regin. När
det nalkas följer vi Arons hand i närbild där den löper längs
stenväggar och klippkanter och när ska det hända?
Så
händer det, och vi är med Aron under de första ögonblicken,
vreden, önskningarna om att den här oerhört osannolika händelsen
bara skulle ha låtit bli att hända, insikten om hur stor hans knipa
egentligen är. Hur hela hans liv förändrats på mindre än en
sekund.
Sen
får vi följa honom under de närmaste fem dygnen. Han hushåller
med vatten och mat. Han njuter av femton minuters solsken. Han
dricker urin. Han testar olika lösningar - att flytta stenen, att
hacka sönder den, och ja, att skära av sig handen. Han spelar in
filmer med sin videokamera. Tiden går, ensamheten, uttorkningen och
svälten börjar komma åt honom. Han börjar hallucinera. Han filmar
sig själv när han säger vansinniga saker. Vad hade du gjort för
att inte bli galen?
127
Hours har sina svaga stunder, främst strax efter att Aron fastnat
men innan han tillfullo börjat påverkas av sin situation. Dess
starka stunder är fullt starka nog att väga upp. Själva
operationen är en av de starkaste; en scen som är svår nog att ta
sig igenom om man inte har varit med om det själv. Aron Ralston är
hårdare än jag.
Här
är smärtan närvarande och personlig, på ett sätt som den sällan
blir på film. Vi tvingas känna det Aron Ralston kände, så långt
det nu är möjligt. Vi tänker på hur det vore att faktiskt köra
in den där kniven i armen, att bryta benen i våra egna armar. Vi
känner det slöa bladet och tången. Det är den bästa scenen för
Danny Boyle men inte för James Franco, som i stället visar hela sin
skicklighet vid flera andra tillfällen - de där Aron Ralston
antingen håller på att bryta ihop eller gör allt han kan för att
låta bli. James Franco är ett riktigt fynd i en film som
huvudsakligen utspelar sig i sin huvudpersons huvud.
Filmen,
liksom boken den bygger på, ger oss god insikt i Aron Ralstons
personlighet. Jag känner igen mina egna tankar när jag har varit
i... jag höll på att skriva "liknande situationer", men
jag har verkligen aldrig varit i en liknande situation. Men på samma
sätt som Ralston har jag först blivit arg över något som borde ha
kunnat undvikas, och sen lugnt och rationellt samlat ihop mina
resurser och gjort vad jag kunnat med situationen. Jag tror att jag
hade gjort samma sak om det hade varit jag i den där klyftan.
Betyder
det att Ralston har rätt och att jag också hade skurit handen av
mig? Nej, det tror jag fortfarande inte. Jag hade övervägt
möjligheten, studerat mina tillgängliga verktyg, och kommit fram
till att det inte fanns en chans i världen, det är vad jag tror.
Det bestående intrycket av 127 Hours är att Aron Ralston är
hårdare än jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar