Här har vi en film som
fick bra recensioner och gav mig ingenting. Jag gräver i den för
att försöka hitta det de andra recensenterna såg däri, men slutar
med två tomma händer. Vad är detta förutom en sämre version av
historier vi har sett många gånger förut?
Huvudpersonen är Seymour
"Sy" Parrish (Robin Williams), en väldigt ensam man som
arbetar med att framkalla fotografier - ett yrke som väl praktiskt
taget dött ut under de tio åren sen den här filmen släpptes - och
genom bilderna han ser försöker bekämpa sin ensamhet. Hans
favoritkunder är familjen Yorkin och genom åren har han skapat sig
en egen samling av deras bilder.
Du kan redan räkna ut
vart det här är på väg. Naturligtvis kommer Sy att gå för långt
- det har han förstås redan gjort, det är inte okej att spara
privata exemplar av kunders bilder - och korsa gränser medan det
långsamt går upp för familjen Yorkin att den vänlige leende
mannen i Wal-Marts fotobutik i själva verket är en besatt galning.
Sy har byggt sitt liv
runt familjen Yorkin. Han har ingen egen tillvaro så han måste
stjäla någon annans, och den måste vara fullkomlig. Om minsta
spricka visar sig i den perfektion som Sy inbillar sig att familjen
lever i, då vet man inte vad han kan få för sig att göra.
Det är en ganska tunn
historia så den måste fyllas ut rätt ordentligt, med Sys försök
att komma närmare familjen Yorkin och hans problem på jobbet som
bara gör honom än mer labil. Sy blir bara mer och mer obehaglig
allt eftersom filmen fortgår, men aldrig på ett sätt som gör att
vi vill följa honom och se vart det blir av. Snarare känner vi
samma sak inför honom som familjen Yorkin börjar göra: vem är den
här karlen och hur blir vi av med honom?
Framför allt slutet var
en besvikelse. One Hour Photo kunde ha räddat sig med en innovativ
sistaakt. I stället avslöjas en hemlighet i slutscenerna, men inte
en hemlighet som får oss att hoppa till och inse hur det låg till
hela tiden. Den känns snarare som en axelryckning, särskilt som den
avslöjas på ett så stelt och djupt onaturligt sätt.
Det fanns en tid när
Robin Williams fick - och förtjänade - en Oscarnominering så fort
han gjorde något allvarligare än Father's Day. One Hour Photo
markerar med all tänkbar tydlighet slutet på den eran. Men det är
inte hans fel; jag tror inte att någon hade kunnat göra något
bättre av detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar