Vad skulle du göra om du
hade ett halvår kvar att leva? Kanji Watanabe (Takashi Shimura) vet
vad han skulle vilja göra när han får det beskedet, men han vet
inte hur. Och kanske är det inte rätt svar för honom.
Watanabe har troget
arbetat i stadshuset i trettio år. Vad han gör är oklart. Han är
avdelningschef men enligt berättarrösten handlar det jobbet
huvudsakligen om att försvara sin plats och det gör man lättast
genom att göra så lite som möjligt. Vi ser andra jobba, mestadels
med att skicka ärenden vidare till andra ställen, men inte
Watanabe. Han minns inte ens vad det är han har gjort i tre
årtionden, bara att han har haft det jäktigt. Så väldigt jäktigt.
En gång i tiden var det
annorlunda. Han minns att han hade passion för sitt jobb och i en
byrålåda ligger fortfarande tjugo år gamla förbättringsförslag
som han skrev ihop. Han hade en fru men hon dog när deras son var
liten och Watanabe har tillbringat sitt liv sen dess med att arbeta
för att ge sonen allt han behöver. Inga kvinnor har funnits i den
ensamme änklingens liv.
Så får han dödsdomen.
Magcancer. Ett halvår kvar att leva, informeras han av en pladdrande
man i läkarens väntrum. Det är då han inser, så tydligt att han
till och med säger det högt, att han aldrig levt. Han tar ut
femtiotusen yen och sätter sig och dricker - fast han aldrig förut
druckit - i jakt på den glömska, den lycka, den förändring han
inbillar sig gömmer sig i flaskan.
Watanabe börjar prata
med en författare (Yunosuke Ito) och ber honom om hjälp. Kan han
lära honom att sätta sprätt på pengar? Att festa? Att ha kul? De
gör ett försök. Watanabe träffar en av sina anställda, den unga
och vackra Toyo Odagiri (Miki Odagiri), som efter ett och ett halvt
år på Watanabes avdelning är våldsamt uttråkad. Hon avslöjar
att hon brukar hitta på hemliga öknamn åt sina arbetskamrater.
Watanabe kallar hon för Mumien. Han tar inte illa upp. Han vet att
han är en mumie. Watanabe försöker få kontakt med sin son (Nobuo
Kaneko) och sonens fru (Kyoko Seki) men lyckas inte. Kanske har det
blivit för sent. Kanske har han varit en mumie för länge för att
vara något annat.
Watanabe söker efter ett
svar och en mening, men de sakerna står inte att finna. Tills han
inser att det finns ett sätt att inte bara leva meningsfullt de
sista månaderna av sitt liv utan ge mening åt alla de långa
månaderna och åren som kom före.
Ikiru är en försiktig
och långsam film, ibland alldeles för långsam. Men det kanske
behövs för att den ska kunna presentera sin huvudperson och hans
öde på det sätt som de förtjänar. Ikiru tar tid på sig och
förmedlar oerhört mycket med små detaljer och rörelser.
Skådespelarna, särskilt Takashi Shimura själv, talar med mycket
mer än ord.
Ikirus ämne är
sorgligt. Watanabe är på många sätt en tragisk figur och när han
lyckats ta sig förbi det får vi klart för oss att det fortfarande
finns tragiska figurer i världen. Det här är ingen film där det
sker ett mirakel och alla sedan är lyckliga. Watanabe kan bara göra
precis så mycket han kan, det bästa han kan med det han har.
Men just därför att han
gör det är Ikiru en film man mår bra av. En film som fastnar i
både hjärta och hjärna och även om vi inte alla kan följa
Watanabes exempel kan vi alla ta lärdom av det, och låta det göra
oss bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar