tisdag 27 november 2012

Arga män utan ben (orig. Aaltra) (2004) - 2/6


Du vet de där parodierna på europeisk konstfilm som då och då dyker upp i amerikanska TV-serier? Alltid i svartvitt, osammanhängande scener, ingenting händer och det slutar alltid med ordet FIN över hela rutan? Det är Arga män utan ben som de parodierar.

Den är svartvit, fransk och tyst, och till att börja med består den uteslutande av scener där människor skickar menande blickar, håller kattungar i famnen eller tittar på spädbarn. I korthet: ingenting händer på en ordentlig stund.

När något händer är det att en namnlös man (Benoît Delépine, även filmens regissör) får veta att han förlorar jobbet om han inte är i Paris om en halvtimme. Han kastar sig in i bilen men kommer inte långt innan han fastnar bakom en skördetröska körd av en ouppmärksam lantbrukare (Gustave K/Vern). Han tvingas vända, och hemma väntar en obehaglig överraskning när han finner sin fru med en annan man.

Bara en sak att göra: han hoppar på motorcykeln, kör tills han hittar lantbrukaren med skördetröskan och börjar slåss. Det slutar med en olycka och de hamnar på sjukhus utan förmåga att röra benen. De blir till och med tvungna att dela rum.

När de blir utskrivna hittar de inte mycket att leva för och oberoende av varandra bestämmer de sig för att ge sig av norrut på ett till att börja med oklart uppdrag. Ödet för dem samman och håller ihop dem medan vi följer dem på deras resa.

Det är ett lovande upplägg, men jag känner aldrig att filmen levererar. Den är hoppig nog att jag börjar undra hur mycket som egentligen klipptes bort för att få ner den till sin korta löptid. Trots den senare är det alldeles för långt mellan de bra bitarna och den roliga charmen jag väntade mig infinner sig aldrig. Det blev tråkigt att vänta.

Jag hatar att ge negativa recensioner till sådana här filmer. Arga män utan ben är helt uppenbart gjord med skicklighet. Den har stunder när regin visar prov på genialitet. Ibland är den riktigt rolig, och ibland är den roligt absurd. Jag vill tycka om den. Men jag måste gå efter vad jag kände medan jag såg den, och det jag kände var att den var alltför osammanhängande, alltför långsam, alltför tom, alltför tyst, och alltför tråkig.

Inga kommentarer: