torsdag 8 november 2012

Harry and the Hendersons (1987) - 2/6


John Lithgow är så mycket bättre som vidrig skurk (Cliffhanger, Dexter) eller total galning (Twilight Zone: The Movie) att jag blir lite småarg varje gång jag ser honom i hans typecastade standardroll som mysgubbe. Kanske ser han bara sån ut, som nåt slags helylleamerikansk småstadspappa, att han automatiskt faller in i det facket trots att han inte alls hör hemma där.

Sen hade väl inte en annan skådespelare i Lithgows roll kunnat rädda Harry and the Hendersons. Det är den sortens film som föds ur en hastigt uppspydd idé (en vanlig amerikansk familj träffar Bigfoot!) och varken siktar eller når högre än så. Den skapades för att varken vara tråkig för barn eller vuxna, så att båda familjehalvorna kunde stå ut med att se den. Bättre filmer siktar på att vara bra för båda, den här nöjde sig med att vara acceptabel.

Det är också just vad den är. Jag tror inte att någon hatar den. Jag tror inte att någon älskar den heller. Om man är ute efter underhållning för stunden och har låga krav till att börja med duger den säkert. Jag kunde själv se den utan att plågas. Men finns det en enda människa någonstans som skulle kalla sig för ett Harry and the Hendersons-fan? Jag hoppas inte det.

Lithgow spelar familjefadern George Henderson. På väg hem från en campingsemester råkar han köra på ett stort djur som visar sig vara intet mindre än en Bigfoot, den mytiska apliknande varelse som sägs hemsöka de nordamerikanska skogarna och bergen. Han bestämmer sig för att ta med kadavret hem, vilket jag antar är ett någorlunda rimligt beslut i tiden före mobiltelefoner, och dråpligheterna sätter genast igång när det visar sig att deras Bigfoot är i högsta grad vid liv.

De kallar den så-ful-att-den-är-söta varelsen för "Harry", vilket ger upphov till titeln som för övrigt är ett osedvanligt uselt exemplar. Om konceptet är "Bigfoot och en familj", varför inte ha med Bigfoot i namnet? Så blev det i de svenska och även brittiska titlarna, men i USA valde man att dölja dragplåstret bakom ett vanligt förnamn.

Det blir förstås komplikationer. En Bigfootjägare (David Suchet) hittar familjens registreringsskylt och spårar Bigfoot till deras hus. En Bigfootforskare (Don Ameche) uppsöks men har efter ett långt livs fruktlösa försök blivit övertygad om att Bigfoot inte finns. Och där har vi det första av några tillkämpat emotionella ögonblick.

Det bästa i den här filmen är slutscenen, och inte bara för att filmen då är slut. Den är faktiskt rätt snyggt gjord och serverar en förklaring till hur Bigfoot har kunnat leva på en högindustrialiserad kontinent utan att upptäckas. Jag undrar fortfarande hur det kom sig att han blev påkörd av en bil, dock.

Inga kommentarer: