Freddy Krueger är en
skräckikon. Den odöde och odödlige barnamördaren med sönderbränd
hud och klassisk klohandske som hemsöker sina offer i deras drömmar
har skrämt åskådare i en uppsjö filmer, ett par bra, de flesta
rätt dåliga. Han dog, till synes för gott, i 1991 års Freddy's
Dead: The Final Nightmare men han var förstås alldeles för populär
och vinstinbringande för att tillåtas förbli död och sen dess har
han hunnit slåss med Friday the 13th:s Jason och till och med bli
uppdaterad i en gravt underlägsen nyversion av den första
Freddy-filmen.
Däremellan fick hans
skapare Wes Craven för sig att göra en Freddy-film där han skulle
gå så meta som han bara kunde. Heather Langenkamp, Final Girl från
den första och tredje filmen, spelar sig själv. Det gör även
Robert Englund, som brukar gömma sig bakom Freddys smink, John
Saxon, som spelade Heathers karaktärs far, filmproducenten Bob Shaye
och förstås Wes Craven själv.
I den här filmens
verklighet är Heather gift med Chase (David Newsom) och har en liten
son (Miko Hughes). Hon plågas av en stalker som ringer och låtsas
vara Freddy, och av mardrömmar som bara blir värre av de ständiga
jordbävningarna. Det som håller på att hända är att Freddy
försöker ta sig in i verkligheten, och han angriper Heather via
hennes man och son.
Samtidigt har Wes Craven
börjat drömma mardrömmar igen efter att inte ha gjort skräckfilmer
på åratal. Det har alltid varit mardrömmarna som inspirerat honom
så nu är han i full gång med ett manus på en ny film... som
handlar om att Freddy försöker ta sig in i verkligheten och angripa
Heather. Jag sa ju att det var meta.
Det här är en rätt
lovande idé, särskilt med det Freddy-koncept som Wes Craven
beskriver för Heather. Men vad gör filmen med den? Slösar den på
skådespelare som tappat all talang. Förfular den med
specialeffekter som lyckas se sämre ut än en tio år äldre film
med en fjärdedel av budgeten. Begraver den i oändliga drömsekvenser
som följer samma mönster: otäcka saker händer, Heather vaknar
skrikande. Det upprepas om och om igen och blir urtråkigt som följd.
Jag började vänta på när filmen skulle överraska mig med att
något visade sig inte vara en dröm, men just därför blev jag
förstås inte överraskad när det väl hände. Och vid det laget
hade filmen sedan länge tappat mig.
Det bästa i filmen är
den endast åttaåriga Miko Hughes som spelar Heathers son. Han
skriker, han krampar, han sjunger, han går i sömnen, han förtvivlar
och gnäller och gråter, och alltihop är jättebra. Ibland är han
bara ett barn som vill ha sin mamma, ibland är han skräckfilmens
typiska kusliga unge, men inte ens då blir han grå eller tråkig.
Det är en liten skådespelare i toppklass.
Även vägen till
slutstriden och själva slutstriden hjälper till att hämta upp
filmen. Det verkar som om alla bra idéer trycktes in mot slutet. Jag
gillade Dylans ensamma färd och designen på platsen där Freddy
till slut konfronteras.
Men det finns inte mycket
av skräck, inte mycket av underhållning, inte mycket av
överraskning och inte ens den varma bekväma känsla som kommer av
att få precis vad man väntade sig. Jag visste inte hur det skulle
sluta - om det skulle vara på riktigt eller om Heather skulle visa
sig vara spritt språngande galen - och jag brydde mig inte särskilt
mycket heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar