Till att börja med känns
The Descendants som exempel 1A på en film som rör sig helt och
hållet runt en skådespelarprestation, och även efter att ha sett
hela har jag svårt att föreställa mig den utan George Clooney. Det
är hans roll, hans lugna men känslofyllda berättarröst, hans
dolda känslosvallningar, hans närvaro, som drar in oss i filmen och
får oss att bry oss. Allt annat är bara bakgrund.
Om det inte hade blivit
mer än så hade The Descendants ändå varit en väldigt bra film.
Men så ändrar sig saker, birollerna utvecklas i oväntade
riktningar, tvetydigheten bildas och befästs, och vi får något så
mycket bättre. The Descendants är knappt ens en film i den
klassiska betydelsen. Den är ett stycke liv.
George Clooney spelar
Matt King, en man med mycket i sitt liv. Hans fru Elizabeth (Patricia
Hastle) ligger i koma efter en båtolycka. Hans släkt äger ett
stort område ofördärvat hawaiianskt land som de nu blir tvungna
att sälja, och Matt är den med makt över den kommande affären.
Hans oräkneliga kusiner, en del av dem lika rika som den sparsamme
Matt och en del av dem fattiga efter att ha satt sprätt på sitt
arv, dyker ständigt upp för att ha åsikter. Matt och Elizabeth har
två döttrar, den tioåriga Scottie (Amara Miller) som säger och
tänker saker som Matt inte kan begripa och håller på att utvecklas
till en översittare, och sjuttonåriga Alex (Shailene Woodley), en
bad girl som skickades till internatskola för att hållas borta från
droger, sprit och äldre killar. Han plockar hem Alex så att
familjen kan vara tillsammans under den här svåra tiden, men då
följer hennes kompis Sid (Nick Krause) med på köpet. Matt är inte
van vid att vara förälder; Elizabeth skötte den biten. Och i samma
veva får han veta saker om sin fru som han kanske hade önskat att
han slapp höra.
Jag vill inte förstöra
filmen och har kanske redan sagt för mycket. The Descendants tjänar
på att man inte vet vad man har att vänta sig. Vilka karaktärer
kommer att visa sig ha ett oanat djup? Hur kommer förhållandena att
förändras och utvecklas? Kommer Matts problem någonsin att lösa
sig, eller kommer det att fortsätta som innan, en grej efter en
annan, tills det blir för mycket och vem vet vad som händer då?
Jag har ångrat mig. The
Descendants är inte ett stycke liv, den är livet. Den följer ingen
traditionell dramaturgi, utom när vi väntar oss att den inte ska
göra det, och till och med då skiftar den tillbaka så fort den
kan. Här finns inga enkla lösningar, inga enkla val. Det är inte
en historia med en början, en mitt och ett slut. Det är bara en
historia, sprungen ur det förflutna och fortgående in i framtiden.
Titeln är mycket väl vald.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar