Super
är en fantastisk film som fått dåliga recensioner, och jag tror
att jag vet varför. Den ser ut som en komedi, den marknadsfördes
som en komedi, handlingen låter som en komedi - kom igen, den
handlar om en lönnfet nolla som klär ut sig till superhjälte, tar
namnet Crimson Bolt och spöar upp brottslingar med en rörtång. Den
måste vara en komedi, eller hur?
Super
är ingen komedi. Super är en brutal, smärtsam film som råkar vara
rolig ibland därför att det är omöjligt att närma sig materialet
på något annat sätt. Den är också den bästa
superhjältedekonstruktion jag sett. Den visar hur det verkligen hade
varit för de fullblodspsykopater som i verkligheten hade varit de
enda som kommit på tanken att verkligen bli superhjältar. Batman må
vara skadad men inte ens de bästa Batman-filmerna gick hela vägen
och erkände att han är en satans våldsbrottsling. Super håller
inte igen.
Den
använder sig av serietidningarnas estetik, och kanske ännu mer av
lågbudgetsuperhjältefilmernas estetik. Den visar oss bilder vi
aldrig förväntade oss av en film med den här premissen. Och den
har en söt ung kvinna som är totalt lössläppt och bra mycket
galnare än den redan ordentligt galna huvudpersonen. Det blev kanske
för mycket. Recensenterna tog den antingen för komedi, och då
misslyckas den, eller för ett allvarligt uttryck för något slags
idé, och då är den vidrig. Men det är inte vad Super handlar om.
Super ger oss en inblick i hjärnan på en fullständig dåre, men
ändå en dåre vars tankeprocesser vi förstår. Det kanske är det
som blir för otäckt.
Dåren
är Frank Darbo (Rainn Wilson), vars minnen av sitt liv består av
besvikelser, förnedring och misslyckande. Han minns två perfekta
ögonblick; det ena är bröllopet med Sarah (Liv Tyler), en före
detta narkoman vars känslor för honom - hurdana de nu nånsin var -
verkar ha sipprat bort. Han önskar att han hade sagt till när
varningstecknen först dök upp, men det gjorde han inte och nu
glider hon bort. Den utlösande faktorn är gangsterbossen Jacques
(Kevin Bacon i en briljant ondskefull roll), som lockar henne till
sig med knark och spänning.
En
dag kommer Frank hem och Sarah är försvunnen tillsammans med alla
sina kläder. Han är övertygad om att Jacques kidnappat henne, men
polisen tycker snarare att det låter som om hon lämnat honom. Frank
rasar samman och i fullständig förtvivlan ber han till Gud. Om du
aldrig känt så som Frank känner när han tigger Gud om en enda
tjänst, då avundas jag dig. För mig var det som att höra mina
tankar ur en annans mun. Det är en nästan outhärdlig scen som
Rainn Wilson levererar.
Svaret
kommer i form av superhjälten The Holy Avenger (Nathan Fillion), som
på TV och i serietidningar sprider Kristi budskap och bekämpar den
onde Demonswill (James Gunn), som försöker få skolungdomar att
skolka och ha föräktenskapligt sex. Frank får en vision av Guds
finger och The Holy Avenger som talar med honom. Vissa av Guds barn
är utvalda, får han veta. Frank bestämmer sig för att hans
uppdrag är att bekämpa brott.
Han
syr en röd superhjältedräkt och kallar sig Crimson Bolt. Och sen
går han ut på stan och väntar på att få se ett brott. Och
väntar. Och väntar, för hur ofta händer det att man ser ett
brott? Det här är roligt, men bara därför att vi inte förväntar
oss det från en superhjälte. Batman bara sveper fram genom Gotham
City och hittar en mördare. Han behöver inte vänta. Vi kan bara
reagera med skratt.
Franks
dåliga fysiska form och obefintliga stridsträning ställer också
till problem, så han gör efterforskningar i serietidningsaffären
där 22-åriga Libby (den alltid underbara Ellen Page) arbetar. När
hon ser Crimson Bolt på TV misstänker hon genast att det är Frank
och till slut blir han tvungen att erkänna. Hon blir överförtjust
och förvandlar sig till hans sidekick Boltie. Det här är en roll
där Ellen Page vänder våra förväntningar upp och ner. Vi trodde
aldrig vi skulle få se Juno göra de saker Boltie gör, bete sig som
Boltie gör, eller känna som Boltie gör. Det finns scener -
särskilt en scen, och inte den man skulle kunna tro - där jag ville
vända bort blicken.
Allt
det här gör Super till en väldigt obehaglig film, men den ska vara
obehaglig. Den sliter sönder fantasier och visar den fula
verkligheten bakom. Den har många beröringspunkter med God Bless America (en annan missförstådd film), men är mycket bättre och mycket modigare. Den visar oss
frånstötande galenskap och våldsam psykopati, och påminner oss om
att avgrunden aldrig är långt borta.
1 kommentar:
Keep delivering! Önskemål: Hagiga BaSnuker.
Skicka en kommentar