Den som inte avskräcks
av den här filmens titel borde i stället avskräckas av omslaget.
Det gör det väldigt tydligt vad det är som pågår. Jack Palance
spelar en hårding som drabbas av det oblida ödet att vara straight
man åt Chevy Chase, som spelar en fåne. Jag antar att det finns
människor som tycker om den här sortens plågsamt klichéartade,
ansträngt hopsatta, enormt förutsägbara och totalt harmlösa
komedier, för annars skulle det väl inte göras fler. Men finns det
någon som ser den här filmen och minns den en vecka senare?
Jack Palances
pistolviftande hårding heter Jake Stone (låter inte det som en
hårdings namn, så säg) och är förstås en tuff snut. Han jagar
en mafioso (Robert Davi) som slår sig ner i ett hus i en mysig liten
villaförort. På så vis blir han granne med familjen Robberson, så
kallad enbart för att möjliggöra titelns lama ordvits, och därför
är det i deras hus som Stone och hans kollega Tony Moore (David
Barry Gray) flyttar in när det blir dags för spaning.
Men det måste ju finnas
en lustig twist. Pappan i familjen Robberson heter Norman, spelas av
Chevy Chase, och har sett alldeles för många polis-serier på TV.
Mer än för många, faktiskt. Han verkar ha absorberat dem, fyllt
hjärnan med dem så grundligt att det inte finns plats för något
annat. Och han utgår ifrån att det han plockat upp är sanningen.
Därmed kan du själv
räkna ut de flesta skämten i Cops & Robbersons. Jake Stone
försöker sköta sitt jobb och bete sig som en riktig polis, eller
åtminstone som en riktig polis i en urvattnad komedi. Norman
Robberson försöker hjälpa honom, med sin encyklopediska
TV-polis-kunskap som enda merit. Det håller på att driva Jake
Stone till vansinne.
Finns det mer än ett
sätt för den här filmen att sluta på? Skulle du tro mig om jag sa
att poliserna till slut skrapar ihop nog med bevis mot sitt jaktbyte
och helt odramatiskt spärrar in honom? Om jag sa att Stone och Moore
lämnar Robbersons och tackar sin lyckliga stjärna för att de inte
behövde tillbringa en minut till med far i huset? Naturligtvis inte.
Du har en fungerande hjärna, vilket är mer än vad man kan säga
för Norman Robberson.
I stället följer filmen
troget sin formel, avsedd att skapa den minimala spänning som krävs
för att inte göra genomsnittstittaren besviken samtidigt som man
noggrant undviker genuina överraskningar och något som vagt liknar
originalitet. Och förstås blir Jake Stone och Norman småkompisar
på slutet, för det är ju så det ska vara.
Cops & Robbersons är
en totalt oförarglig film, en liten bagatell som kan vara bra att
förströ hjärnan med när man har svår maginfluensa och inte orkar
koncentrera sig på något mer avancerat. Den gör ingen arg men
knappt någon glad heller. Det är en film för människor som
egentligen inte gillar film särskilt mycket. Den gör precis det den
ska, varken mer eller mindre, och ingen fäller en tår över att ha
missat den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar