tisdag 25 september 2012

Hanna (2011) - 6/6


I en snötäckt skog rör sig björnar, svanar, hjortar, och en människa som både osedd och ohörd smyger mellan träden, tyst och stilla, tills det är dags att skicka iväg en pil mot en hjort och sedan springande jaga den tills skadan slutligen fäller den till marken.

Detta är Hanna (Saoirse Ronan), en tonårstjej som av allt att döma levt hela sitt liv där ute i vildmarken, i ett sagohus bland träden. Hennes far (Eric Bana) har uppfostrat henne och tränat henne till skicklig jägare, enastående prickskytt, polyglott och dödlig närstridsexpert. Träningen pågår konstant; Hanna ska vara på alerten till och med när hon sover. Under deras få lugna stunder läser han högt ur husets kanske enda bok, ett gammalt lexikon som Hanna lärt sig utantill.

Allt detta är till för att hålla Hanna skyddad från hennes fiende Marissa Wiegler (den magnifika Cate Blanchett). Huset i skogen har en radio med en strömbrytare, och när Hanna känner sig redo att möta sitt öde kan hon slå om brytaren och då får Marissa Wiegler genast veta var de är. Då finns det inte någon återvändo.

Detta vet vi, men allt annat är höljt i dunkel. Varför har Hanna och hennes far levt ensamma i skogen? Varför vill Marissa Wiegler döda Hanna, som Hannas far påstår? Vad kommer egentligen att hända när strömbrytaren slås till?

Svaren kommer långsamt, serverade bit för bit, samtidigt som mysteriet görs mer komplicerat. Allt som verkar oförklarligt får till slut sin förklaring, men det kommer aldrig en scen där vi får en gigantisk informationsdump kastade på oss. Det här är en alldeles för smart film för det. I stället hålls vi ständigt intresserade, får bättre och bättre grepp om bakgrunden, och när hon själv får veta sanningen har vi redan anat allt utom detaljerna.

Innan dess har vi fått se henne möta en vanlig familj, förmodligen de enda människor hon någonsin umgåtts med förutom fadern, och försöka passa in bland dem. Det är utmärkta och nödvändiga scener som höjer Hanna till en ny nivå men samtidigt innehåller de filmens svagaste bitar. Den här filmen behöver inte fisk-på-torra-land-humor, inte när resten av filmen är på allvar. Detta är ingen actionkomedi med hjältar som spottar ur sig oneliners.

Hanna är mycket bättre än så, en välgjord thriller men framför allt en överlägsen actionfilm. Det finns gott om övermänskliga stridsmaskiner på film men det var mycket länge sedan jag såg en som jag brydde mig så här mycket om. Jag ville att Hanna skulle segra, jag ville att hon skulle vara snabbare och starkare och skickligare än sina motståndare, jag ville att hon skulle komma undan och slåss en annan dag. Hanna är en intagande skapelse som trots sin natur aldrig förlorar sin mänsklighet och vi kan inte annat än heja på henne med hela våra hjärtan.

Actionscenerna lyckas dessutom undvika alla de fallgropar och klichéer som ofta plågar genren. Här slipper vi både mikrosekundsnabba desorienterande klippningar och tidsförskjutningar i Matrix-stil. I stället får vi njuta av vackert koreograferade strider via en smidig kamera som fångar upp varenda detalj och aldrig tvingar oss att undra vad det egentligen är som pågår. Det här är vad action alltid borde vara.

Men det gör inte Hanna perfekt. Jag fann slutet otillfredsställande; det hade behövts en scen till för att jag skulle känna mig bekväm med att lämna Hanna där hon var. När en film skapar en karaktär vi bryr oss om, då vill vi också se hur det går för henne.

Det ändrar förstås inte att Hanna är en mycket bra film. Saoirse Ronan är en stjärna på uppgång som imponerade i Atonement och The Lovely Bones och gör samma sak här som i de filmerna: skapar en karaktär inifrån och ut tills hon blir någon annan med varje andetag. Hon rör sin Hanna genom en fascinerande genreblandning som rör ihop action, intelligent thriller och folksaga mot miljöer som är mer än bara bakgrund för handlingen. Jag vill se fler filmer som Hanna och undrar varför jag så sällan får.

7 kommentarer:

simon sa...

hur kommer det sig att du gett denna film 4/5 på filmtipset, men 6/6 här?

simon sa...

jag läste nu på din blogginfo:

"Den nya skalan är jämnare fördelad så en hel del 4/5 kommer att vara 6/6 och en hel del 2/5 kommer att vara 1/6. Vidare innebär 4+/6 en positiv recension, så om jag uppskattade filmen så får den minst en fyra. Eftersom jag gillar film innebär det att mer än 50% av filmerna kommer att få 4+. Cope. Tyvärr innebär det också att den vackra och surt förvärvade symmetri som i skrivande stund kan skådas till vänster kommer att massakreras till oigenkännlighet, men man kan inte göra omelett utan att massakrera symmetri."

antar att det är svaret på min fråga, men jag är inte nöjd med det svaret egentligen. det är nåt med att du har fler 4-6 än 1-3 som stör mig. kolla mig på filmtipset så förstår du. en nästan perfekt pyramid, med flest 3:or i mitten liksom. /zang

Patrik sa...

Jag kan nog inte förklara det bättre än jag gjorde: "Eftersom jag gillar film innebär det att mer än 50% av filmerna kommer att få 4+." Gillar jag filmen får den minst 4, jag ser fler filmer jag gillar än filmer jag ogillar, alltså får de flesta filmer 4+.

Har länge funderat på att skriva ett mer uttömmande inlägg om varför betygsskalor är rätt meningslösa, men folk gillar ju dem. Det viktiga är egentligen om det är en bra eller en dålig film och resten får man få ut av recensionen.

simon sa...

jag tycker dock att det är rätt stor skillnad på bra och bra och det verkar ju vara rätt svårt att avgöra hur bra nånting är med ditt system. man måste liksom läsa recensionen också.

jag tänker att många (kanske inte nödvändigtvis på din blogg, men tex imdb) kollar upp filmer med bra betyg och läser typ handlingssammandrag eller nårra recensioner på de som har bra betyg.

med ditt system antar jag att en del högst medelmåttiga filmer få bra betyg för att du "gillar film" i allmänhet. om man har en sån "bias" så bör man ju omkalibrera utgångspunkten istället bara, som man gör i andra instanser.

oj. det var mycket om lite.

simon sa...

min kompis lucas t.ex. "gillar" också film, till den grad där en rekommendation från honom betyder noll - det kan vara allt från skit till jättebra. det är liksom ingen egenskap man vill ha hos en recencent.

nu kan man ju förstås läsa på hur du betygsätter om man läser bloggen regelbundet, men för random människor liksom?

Patrik sa...

Jag hoppas folk som kommer hit gör det för recensionerna, inte för en siffra.

4+ får filmen om jag tyckte om den. Jag förstår inte varför det är viktigare för dig att veta i vilken kvalitetssjättedel av alla filmer någonsin jag tycker att en viss film befinner sig, än huruvida jag tyckte om den.

Anonym sa...

Jag trodde att Hanna skulle vara jäättebra, sen såg jag den och tyckte under tiden den var jäättebra. Fram tills andra halvan typ, då det bara var en tråkig och poänglös jakt som jag har sett 10000 gånger förr. Var riktigt besviken när den var klar.