söndag 9 september 2012

American Pie (1999) - 2/6


"It's not always about sex", hävdar high school-eleven Kevin (Thomas Ian Nicholas) bestämt inför flickvännen Vicky (Tara Reid), men han ljuger. Unga män är i verkligheten ofta sexfixerade, på film är de det ännu oftare, men få har i modern tid varit fullt så besatta som de fyra huvudpersonerna i American Pie.

Kevin är den ende av dem som har flickvän. Hans tre vänner är den sportige Oz (Chris Klein), den socialt inkompetente Jim (Jason Biggs) och Finch (Eddie Kaye Thomas) som surt påpekar att han inte dricker plebejiskt kaffe utan moccachino. Alla fyra är oskulder och det blir allt mer det viktigaste i deras liv. Efter en fest där till och med ultratönten Sherman (Chris Owen) fick ligga sluter de en pakt. De ska ha sex innan high school är slut, vilket ger dem tre veckor på sig.

Resten av filmen rör de sedvanliga manövrerna, manipulationerna och komplotterna för att få en tjej i säng, vem som helst. Kevin verkar ha det lättast; han måste bara övertyga Vicky om att det är dags. Oz går med i en kör där ingen känner honom och låtsas vara en känslig mjukis, Jim har siktet inställt på den tjeckiska utbytesstudenten Nadia (Shannon Elizabeth) och Finch har sina egna planer som inte ens kompisarna blir invigda i. I närheten kretsar ärkearslet Stifler (Seann William Scott) vars mamma (Jennifer Coolidge) är legendarisk som originalmilfen.

High school-sexkomedier har inte kommit särskilt långt. Visst, American Pie är betydligt bättre - och mycket roligare - än lågvattenmärken som Porky's, men det handlar fortfarande om att se unga killar bete sig som kräk i en film som står på deras sida. Åh, det dyker upp ett par små uppvaknanden så att vi ska tycka att de förtjänar när de får sina önskningar uppfyllda, men det är inte i närheten av att rättfärdiga vad de gjort.

De ljuger, manipulerar och sviker för att uppnå sitt enda, ganska simpla, mål. De verkar under större delen av filmen helt sakna förmåga till empati, i alla fall med någon annan än sina närmaste vänner. När Nadia bjuder hem sig till Jim för en studiesession och ska komma direkt från baletten så hon måste byta om hemma hos honom, vad gör Jim då? Riggar upp en webcam i sovrummet och ger länken till kompisarna. Och bokar en plats hemma hos en av dem. Och det här är karaktärerna det är tänkt vi ska heja på.

Det fungerar inte för mig. Jag ville inte se dem lyckas, jag ville se dem misslyckas, förlora och skämmas ut. American Pie är en fundamentalt elak film; när webcamfilmen når Nadias sponsorer i USA skickas hon genast hem, och ägnar filmen en sekund åt att begråta hennes orättvisa öde? Nej. Den har bara tid med ynglingars sexlust. Filmens fans skulle förmodligen be mig att chilla och njuta av åkturen. Det är fantasi, inte verklighet, och det är bara att släppa loss och garva. Det lyckas jag inte med. Jag kan förlåta en hel del, men inte iskall elakhet som låtsas vara rolig.

Även om jag kunde det så störs jag av att filmen i praktiken består av småhistorier uppbyggda kring en egen logik, eller snarare en brist på sådan. När Nadia ska byta om i en nästan helt främmande pojkes sovrum, medan han väntar på henne, gör hon det genom att ta av sig allt utom trosorna, inspektera sin kropp framför spegeln, leta reda på hans porr och börja masturbera i hans säng, och när han kommer in i rummet och frågar om hon behöver "an extra hand" är hon sugen. En av high school-killar författad sexmanual innehåller cunnilingustips som gör att en oerfaren high school-kille automatiskt kan ge en high school-tjej hennes första orgasm någonsin. Är det någon som tror på detta?

Trots allt detta är American Pie inte ett fullständigt slöseri med tid. Den har sina mysiga stunder, jag skrattade flera gånger, jag kunde åtminstone ha roligt åt Stifler, och jag är riktigt förtjust i Jims far (Eugene Levy) som försöker vara frispråkig och öppenhjärtig när han talar med sin son. Okej, han gör mer än att försöka. Han påminde mig om föräldrarna i Submarine, jag såg fram emot varje scen med honom, och han får avsluta filmen på ett sätt som är mycket finare än den förtjänar.

Inga kommentarer: