söndag 30 september 2012

La Piel Que Habito (2011) - 3/6


Jag är inte förtjust i Pedro Almodóvar. Vi har alla skådespelare och filmskapare som vi gillar och ogillar; jag kan inte förklara exakt vad det är som drar mig till Amy Adams eller Val Kilmer och jag vet inte riktigt varför jag aldrig sett en Almodóvarfilm som tilltalat mig. Det är synd, för han är uppenbart talangfull och skicklig, och han arbetar med människor som är precis lika duktiga på det de gör. Men i slutändan undrar jag alltid varför jag sitter och tittar.

Jag antar att La Piel Que Habito är en skräckfilm. Det måste den vara. Den handlar om en galen vetenskapsman som är besatt av sin döda fru och tillsammans med en obrottsligt lojal tjänare håller en kvinna fången för att experimentera på henne. Besätt rollerna med Christopher Lee, Peter Cushing och Vincent Price så har vi en svartvit sextiotalsskräckis. Men det är aldrig så enkelt med Almodóvar, vilket förstås inte är dåligt i sig. Det är bara det att produkten blir ett gytter av obegripliga karaktärer, besynnerligt beteende och djupt onaturliga repliker.

Den galne vetenskapsmannen i fråga är doktor Robert Ledgard (Antonio Banderas). Hans fru dog efter att ha drabbats av en bilolycka som gav henne fruktansvärda brännskador, och nu är han besatt av tanken på att skapa bättre människohud. Hans artificiella hud, som han döpt till Gal efter sin hustru, är eldsäker och står emot alla insektsbett. Han försöker lansera den som en lösning på malariaproblemet, men teknikerna han har använt anses oetiska att använda på människor och hans uppfinning verkar dömd.

Resten av läkarvärlden anar inte att han redan har testat den på en människa. Hans försökskanin är Vera (Elena Anaya), som han håller inspärrad i sitt hus medan han förvandlar henne till en kopia av sin döda fru. Hans enda allierade verkar vara hushållerskan Marilla (Marisa Peredes); det finns annat tjänstefolk men av allt att döma känner de inte till Vera och de avskedas kort efter filmens början. Hur de undgick att upptäcka Veras existens med tanke på att hon har tillgång till en snabbtelefon förklaras aldrig.

Vi får heller aldrig veta varför den till synes vettiga Marilla är så lojal mot Robert och hjälper honom att hindra Vera från att fly eller begå självmord. Filmen tror att den förklarar det, men det gör den inte. Det räcker inte till.

Just som historien börjar komma igång börjar Marilla berätta en bakgrundshistoria, och kort därefter blir det en lång vindlande återblick som hoppar i tiden, med förvirrande effekt. Det här är inte den bra sortens förvirring, det här är den frustrerande sorten. Trots det innehåller återblicken några av filmens bästa bitar och ett par genuina överraskningar. Den får mig att inse hur bra den här historien kunde ha blivit.

Jag kan inte kalla La Piel Que Habito för en dålig film. Den är tydligt kompetent gjord; varenda inblandad är skicklig. Men ibland blir den tråkig, den känns poänglös. Jag vet inte vart den försökte komma och i slutändan fungerade den bara inte för mig. Jag kunde inte låta bli att tänka på hur mycket bättre den hade varit om den signerats Darren Aronofsky i stället.

Inga kommentarer: