torsdag 6 september 2012

The Host (2006) - 6/6


På en amerikansk militärbas i Sydkorea blir Kim (Brian Lee) beordrad att hälla ut oräkneliga flaskor kontaminerad formaldehyd i avloppet, trots att han protesterar att den giftiga kemikalien kommer att rinna ut i Hanfloden. Det är en referens till en incident från verkligheten, men här blir följderna helt annorlunda när något skapas eller muteras i floden.

Några år senare träffar vi familjen Park som består av patriarken Hee-bong (Byeon Hee-bong), den arbetslöse alkoholisten Nam-il (Park Hae-il), bågskyttemedaljören Nam-joo (Bae Doona), den tröge och sömnige slarvern Gang-du (Song Kang-ho) och Gang-dus trettonåriga dotter Hyun-seo (Ko Ah-seong).

Hee-bong och Gang-du driver en liten matvagn vid Hanflodens kant. Gang-du håller på att bära ut en beställning när han ser en grupp människor titta mot undersidan av en bro. Det finns något där - kanske en maskin, kanske ett djur, kanske bara något skräp. Men det rör på sig, vecklar ut sig och snart är det tydligt att det är något levande som dyker ner i vattnet.

Åskådarna stirrar nyfiket på varelsen där den simmar strax under ytan. Gang-du kastar ner en ölburk i vattnet och får se en tentakel dyka upp och slita ner den. Fascinerade trängs folksamlingen. Och så bryter helvetet löst när djuret kastar sig upp på land och går bärsärkagång.

Resten av filmen följer vi familjen Park och får se hur monstrets härjningar och de sydkoreanska och amerikanska regeringarnas reaktion påverkar dem och deras samhälle. Det låter som en standardmonsterfilm, vilket jag i och för sig brukar finna underhållande, men The Host är så mycket mer än så. Den börjar traditionellt med sin presentation av de människor vi ska stifta bekantskap med, och det här är en av få gånger som jag önskat att den sekvensen varade längre. Sen kommer monstret, men det hålls inte dolt och hemligt utan syns nästan omedelbart. Det beter sig som ett djur, inte som ett filmmonster, och människorna beter sig som människor, inte som karaktärer i monsterfilmer.

Regissören och manusförfattaren Bong Joon-ho är en mycket slipad filmskapare. Han vet när han ska agera enligt traditionen och när han ska bryta den. Han vet att publiken hatar klichéer samtidigt som han alltid minns att klichéer finns av en anledning och om man ska krossa dem ska man vara väldigt säker. Bong Joon-ho är väldigt säker och han har rätt. När The Host överraskar är jag nästan lika förvånad över att överraskningarna fungerar, men det gör de.

Om The Host har en allvarlig svaghet så är det själva monstret. Jag tycker om dess design men varelsen är bara för uppenbart CGI. Den saknar tyngd och närvaro. Det är förstås en vida spridd sjuka och om det verkligen förstörde filmer för mig skulle jag vara tvungen att helt skippa snart sagt alla filmer med specialeffekter i, men det är ändå en trist punkt.

I övrigt är The Host nämligen en pärla. Den hinner med action (inklusive en folkmasseflyktscen och en slutstrid som båda är bland det bästa jag sett i sina kategorier), drama, skräck och politik utan att någonsin kännas forcerad. Dessutom har den sina genuint rörande ögonblick; vi lär känna hela familjen Park och bryr oss om dem. Det är inte många monsterfilmer som går så här långt utanför sitt område och lyckas.

Inga kommentarer: