söndag 2 september 2012

La femme du Vème (2011) - 5/6


Tom Ricks (Ethan Hawke) är publicerad författare, vilket borde ge honom åtminstone några resurser att ta till när hans liv håller på att krascha. Någon att ringa, någon att be om hjälp. Ingenting sådant syns till. Tom befinner sig i en hemsk situation och den blir bara värre. När vi följer honom från mardröm till mardröm inser vi att La femme du Vèmes enda stora brist är att frågorna vi ställer är så mycket mer fascinerande än några svar en manusförfattare kan komma på. Det här är en film som hade tjänat på att fortsätta i evighet.

Tom är amerikan men reser till Paris för att vara närmare sin dotter Chloe (Julie Papillon) som bor där tillsammans med hans exfru Nathalie (Delphine Chuillot). Chloe är glad att se honom men det är inte Nathalie. Hon ringer polisen och effekten det har på Tom - han flyr - säger oss att det kanske ligger något i Nathalies inställning. Tom kommer undan, somnar på en buss och vaknar för att finna att han blivit bestulen. Utfattig hamnar han på ett billigt fik och frågar servitrisen Ania (Joanna Kulig) om hon vet nånstans att bo. Hon visar honom till fikets ägare Sezer (Samir Guesmi) som har ett skitigt litet rum att erbjuda.

Det här är inte det Paris vi är vana vid att se. Tom rör sig i industrikvarter, smutsigt och slummigt och trasigt och nerklottrat. Här är människorna inte bara dryga och arroganta, de är våldsamma och farliga. Tom delar badrum med andra hyresgäster och försöker prata med dem som civiliserade människor, men det går inte. Här är det hårda ord och hårda nävar som härskar. Den intellektuelle Tom har hamnat utanför sitt element.

Men Sezer har i alla fall ett jobb till honom. Det är väldigt enkelt. Varje kväll går han till en byggnad och tar sig in med hjälp av memorerade koder. Sedan låser han in sig i ett litet rum och gör vad han vill i åtta timmar medan han håller koll på en övervakningskameras TV-skärm. Då och då ringer någon på en klocka, och då frågar han genom en mikrofon vad de vill. Om de söker herr Monde, då släpper han in dem. Han lämnar under inga omständigheter rummet innan åtta timmar har gått. Jobbet ger honom pengar och tid att skriva.

Han blir igenkänd i en bokhandel och inbjuden till en soaré där han stöter på den vackra Margit (Kristin Scott Thomas) som bjuder hem honom till sin lägenhet. De inleder ett förhållande. På sätt och vis.

Det är frustrerande att försöka beskriva La femme du Vème för även om varenda ord jag skrivit är sant så misslyckas jag fullständigt med att ge ett sanningsenligt intryck. Händelserna händer, vi ser dem, men någonting rör sig bortom dem. Något är hela tiden, lite grann... fel. Tom lever i en verklighet som rasar samman runt honom och Ethan Hawke var kanske det perfekta, om än oväntade, valet att spela honom. Hur mycket är på riktigt? Vad kan vi lita på?

Vi får svar på en del frågor, inte på andra, och inte ens svaren vi får är vi säkra på. Det är fascinerande och obehagligt på samma gång, som om vi är fast i samma mardröm som Tom. Det här är en film jag vill se fler gånger; jag misstänker att jag kommer att komma fram till olika slutsatser varje gång.

Att den inte når hela vägen fram till briljans beror på det stora felet jag nämnde i början: upplösningen kan aldrig matcha vägen dit. Det är en brist jag kan leva med, i det här fallet.

Inga kommentarer: