Nästan
det enda jag med säkerhet kan säga om Showgirls är att den är
kontroversiell. När den släpptes hatades den av en så gott som
enig kritikerkår och publik, men den del av publiken som älskar att
njuta av dålig film har tagit den till sina hjärtan och
kritikerkåren verkar ha delats i två. En del håller fortfarande
fast vid att den är usel, medan andra hävdar att den är en briljant satir, nästan en parodi på den här sortens film. Det
känns väldigt meta, och efter att slutligen ha sett Showgirls och
läst en massa om den är jag fortfarande inte säker på var jag
själv står.
Jag
hatar den i alla fall inte. Liksom Gigli, Ishtar och The Postman
drabbades den av usel press på grund av helt andra faktorer än
filmens kvalité, och jag tycker inte att en film blir sämre därför
att den hade stor budget och innehåller många nakna bröst, oavsett
hur ovanligt det är. Showgirls listas ibland tillsammans med
filmhistoriens sämsta utspyenden, och så dålig är den verkligen
inte. Den har inget att göra i sådant sällskap.
Men
jag har svårt att tycka om den. Huvudrollen spelas av Elizabeth
Berkley, som efter Showgirls själv kom fram till att hon behövde ta
små roller ett tag för att förbättra sina skådespelarfärdigheter.
Det säger en hel del, dels positivt om hennes självinsikt och
ödmjukhet och dels negativt om hennes insats i Showgirls. Filmens
hyllare hävdar att regissören Paul Verhoeven medvetet valde en
dålig skådespelerska för att illustrera hur tom karaktären är,
en kopia av en kopia av en kopia, en varelse utan egen identitet utom
den hon jagar men aldrig kan nå. Det kanske rentav stämmer. Men det
enda jag lyckas se är en dålig skådespelerska.
När
den är över kan jag dessutom inte undgå att undra varför jag
brydde mig om att se den. Jag har sett en karaktär som inte borde
vara naiv och inte förefaller naiv men ändå om och om igen drabbas
av de naivas grymma öden, i en strukturlös handling som inte tycks
leda någonstans. Alla dessa lögner, alla besvikelser, allt våld,
allt sex, alla förolämpningar och allt drama och alla komplexa
sociala strider och alfahonekomplotter, vad var de till för?
Huvudpersonen Nomi (no me) har inte lärt sig något. Vi har inte
lärt oss något. Den enda karaktär som verkar komma förändrad ur
filmen är också dess oskyldigaste offer, och det är inte en
förändring till det bättre som genomgåtts.
Men
det är kanske poängen. Om Verhoeven nu verkligen snickrade ihop en
satir över amerikansk masskultur och framför allt över
stjärna-på-uppgång-filmerna så fick han i alla fall den här
biten rätt. I standardfilmen på temat har vi en ung och oskyldig
tjej från landsbygden som kommer till den stora staden för att söka
lyckan, stöter på den fula verkligheten, reser sig över den och
segrar genom att uppnå framgång och berömmelse. Showgirls är den
berättelsens fula - och betydligt mer realistiska - tvilling. Det är
klart den måste sluta som den gör.
Men
den är så obehaglig att se. Nomi stöter på mina efter mina i en
värld full av förskräckliga människor, i en handling som skiftar
mellan att vara otrolig (Nomi träffar sin rumskompis genom att hamra
på hennes bil och sen kräkas) och meningslös. Regin understryker
och dramatiserar stunder som inte spelar någon roll men släpper
kommentarsfritt förbi essentiella ögonblick. I princip alla verkar
ha lämnat skådespelartalangen hemma i garderoben, och det hjälper
inte att manuset är signerat Joe Eszterhas, Basic Instincts
författare och en man som tycks tro att alla vackra kvinnor är bisexuella
mördare. Eller så har han bara väldigt specifika fetischer.
Jag
får inte grepp om Showgirls. Om jag ser den som den satir den
förment är, så har den sin egen briljans och jag borde hylla den.
Om jag ser den som film, vilken som helst, är den inte usel men
tämligen menlös och frånstötande.
Samtidigt
har den åtminstone fått mig att tänka, och det kan inte vara
dåligt. Jag har ingenting emot att i efterhand justera vad jag
tyckte om en film; jag hade varit mer positiv till The Help och
mindre positiv till Dogtooth om jag hade skrivit de recensionerna
omedelbart i stället för att tänka en stund först. Men räcker
det, att den fick mig att tänka? Om jag inte kommer fram till något,
spelar det då någon roll?
Så
jag går på vad jag kände medan jag såg den. Kanske missar jag satiren. Kanske finns den inte där.
Kanske är Verhoeven en genialisk och subtil filmskapare, kanske är
han bara en klåpare. Han lämnar i alla fall ingen oberörd, och
trots allt kan jag inte avråda någon från att se Showgirls. Om
inte annat så innehåller den en av filmhistoriens märkligare
orgasmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar