lördag 10 mars 2012

To Be or Not to Be (1942) - 4/6


Jag måste ha sett Mel Brooks To Be or Not to Be tio eller femton gånger utan att veta att det var en remake. Det här är originalet, en film från 1942 som behandlade det pågående andra världskriget, tyskarnas ockupation av Polen och den nazistiska ideologin. Det låter modigt och det var det också. För oss ättlingar är det ovärderligt att se en film som denna eller Chaplins The Great Dictator; som ger oss en inblick i hur mycket de omgivande länderna faktiskt visste om vad som pågick i det nazityska riket och i hur de såg på Hitler själv. Han betraktades tydligen tidigt som sin tids djävul, och myten om hans vegetarianism måste ha fötts tidigt. Vad det nu säger om folk.

Handlingen är mycket snarlik i båda versionerna även om vissa karaktärer i den senare bytt namn och skiftats om. Här är det Jozef Tura (Jack Benny) som är den störste skådespelaren i Warszawa 1939, och hans fru Maria Tura (Carole Lombard som dog i en flygolycka innan filmen släpptes) som är en legendarisk aktris, beskriven som en institution. Teatern vill sätta upp en pjäs som driver med nazisterna och Hitler men regeringens censorer förbjuder det för att inte reta upp den tyske diktatorn. I stället fortsätter de spela Hamlet med Jozef i huvudrollen.

I publiken sitter en ung löjtnant och stridspilot, Stanislav Sobinski (Robert Stack). Han har på avstånd förälskat sig i Maria Tura och skickar anonymt väldiga blomsterbuketter. När han till slut tar mod till sig och bifogar sitt namn blir Maria förtjust och bjuder upp honom till sitt rum medan maken står på scen och läser Hamlets berömda monolog.

Kriget kommer, löjtnant Sobinski drar ut i strid, och teatern stängs. Polen faller för den tyska krigsmaskinen och Sobinski hamnar i England där han går med i RAF:s polska division. Det är i den rollen som han stöter på professor Siletski (Stanley Ridges), en motståndskämpe som råkar nämna att han snart ska åka till Warszawa. Sobinski blir misstänksam och det visar sig att han har rätt: den man som hans stridskamrater just gett namn och adress till sina familjemedlemmar är en nazistisk spion. Sobinski skickas till Warszawa av engelska underrättelsetjänsten, han kontaktar Maria Tura, och teaterfolket blir tvungna att använda alla sina färdigheter för att överleva och rädda polska motståndsrörelsen från undergång.

Det är en komplex handling med karaktärer som klär ut sig och ljuger friskt och kvickt. Ändå är den inte svår att följa - jag blev förvirrad vid ett tillfälle men det var jag snarare än filmen - utan gled väloljat på. Den är allvarligare än sin motsvarighet från 1983 - jag antar att det inte gick att driva lika mycket med nazisterna när de fortfarande var ett påtagligt hot mot världen - och levererar kanske något färre skratt. Men det är en bra historia, det här, skådespelet är pricksäkert och det finns en anledning till att Ernst Lubitsch är en legend bland regissörer. To Be or Not to Be flyter smidigt genom sin berättelse som aldrig blir så tillkrånglad att den inte reder ut sig efteråt.

Inga kommentarer: