söndag 14 augusti 2011

The Ring (2002) - 6/6


Två tonårstjejer, Katie (Amber Tamblyn) och Becca (Rachael Bella) sitter på en säng och skrämmer upp varandra med spökhistorier. Becca berättar om ett videoband som bär en förbannelse; den som ser det dör efter sju dagar. Medan hon pratar stelnar Katies ansiktsuttryck och leendet försvinner. Hon har sett bandet, och nu är det den sjunde dagen. TV:n börjar sätta igång sig själv och sen finner Becca Katie i garderoben med grå hud och förvridet ansikte. Katie är död och Becca hamnar på mentalsjukhus.

Den oväntade, förbiblixtrande bilden av den döda Katie sitter som en iskniv i hjärtat och förbereder tittaren på det som ska komma, även om det mesta av det otäcka i The Ring är av helt annan karaktär. När den var ny var den i min bekantskapskrets nästan legendarisk. Alla som såg den sa "alltså, jag blir aldrig rädd för skräckfilmer men The Ring blev jag fan rädd för" och en vän till mig kunde inte lämna sin lägenhet då filmen hade gjort henne så rädd för TV-apparater att hon inte vågade passera den som en granne lämnat i trappuppgången.

Ryktet gjorde att jag måste se den, men jag mindes fortfarande min barndoms skräckupplevelser och tänkte inte ta några risker. Jag såg den en solig sommarförmiddag med alla gardiner och persienner fråndragna. Jag kan inte påstå att jag blev rädd, men jag förstår vad alla de andra menade. The Ring är välgjord, välspelad, förbannat kuslig och använder långsamt framväxande skräck mycket mer effektivt än tusen chockrullar. Trots skräckvärdet hos Katies döda ansikte är det när den nioårige pojken Aidan (David Dorfman) andas ut en replik som består av fullständig fasa som filmen når sin nervfrysande kulmen.

Den hemsökta videofilmen är en surrealistisk röra av obehagliga, osammanhängande sekvenser som först verkar utvalda av en slump men visar sig innehålla de ledtrådar som journalisten Rachel Keller (Naomi Watts) följer till svaret på gåtan. Bra mysteriefilmer verkar till en början vara fullständigt obegripliga, som om det inte rimligen skulle kunna finnas en lösning, men när trådarna reds ut och lösningen presenteras går det ihop. The Ring är en bra mysteriefilm, en bra skräckfilm, och lyckas till och med ge tittaren en annan anledning att bli rädd än bara att hen sitter och tittar på något otäckt.

Inga kommentarer: