Under andra världskriget ockuperar den tyska krigsmakten ett rumänskt slott. Det dröjer inte länge innan de inser att något är konstigt med stället. Det sitter hundraåtta nickelkors infattade i väggarna och slottet verkar vara byggt ut och in. Som om det är till för att hålla något inne, inte för att hålla fiender ute.
Två skattletande soldater hittar slottets hemlighet när de råkar släppa loss en ond, övernaturlig varelse som genast dödar dem. Tyskarna tror att de har rebeller i slottet och skickar efter förstärkningar från elittrupperna, men de kan inte stoppa varelsen som skördar fler och fler offer.
Tyskarna hittar en skrift på en vägg men kan inte tolka den. De skickar efter doktor Theodore Cuza (Ian McKellen), en judisk historieprofessor som sitter i koncentrationsläger, och hans dotter Eva (Alberta Watson). När två tyska soldater ger sig på Eva räddas hon av den mystiska varelsen som vill ha doktorns hjälp med att fly från slottet.
Det är här The Keep förvandlas från en medioker skräckfilm till ett sanslöst slöseri med bra idéer. När varelsen hör talas om den pågående judeutrotningen reagerar den med vrede. "My people are murdered?", utbrister den. Vem är den här tingesten? Judarnas gud? Den botar doktorns hudsjukdom och den räddade ju hans dotter. Varför ser den judarna som sitt folk? Om den inte är ond och inte visste vad nazisterna höll på med, varför har den varit så pigg på att döda dem?
The Keep ställer alla dessa frågor och väljer sen att inte göra ett enda dugg med dem. I stället dyker en mystisk främling upp som stoppar varelsens flykt, slåss mot den och till slut försvinner ner i slottets inre djup tillsammans med den. Och det är allt. Inga svar, bara bortkastad potential.
Det ska finnas en förlängd version som fortsätter efter att främlingen och varelsen försvinner och som gör ett försök att avsluta historien bättre. Den kan knappast vara sämre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar