Detta var en ganska udda
upplevelse. Jag gick och såg Silver Linings Playbook nästan enbart
för att om Jennifer Lawrence inte fick en Oscar för Winter's Bone
men fick en för den här filmen så måste jag se den. Jag är inte
besviken, precis. Hon är väldigt bra i Silver Linings Playbook. Men
i Winter's Bone var hon fantastisk varenda ögonblick, här är hon
underbar när hon får en köttig scen. När manuset slänger åt
henne en långsam volley så smashar hon den, hårdare och säkrare
än de flesta hade kunnat. När bollarna är svårare så når hon
inte heller lika långt.
Jag menar det inte lika
negativt som det låter; vid 22 års ålder har hon en Oscar och en
nominering och jag ser redan fram emot alla de härliga Jennifer
Lawrence-filmer jag ska få se under resten av mitt liv. Men jag hade
hellre gett henne Oscarn för Winter's Bone än för Silver Linings
Playbook.
Filmen börjar på en
psykiatrisk klinik där Pat (Bradley Cooper) sitter inlåst sedan en
våldsam händelse, utlöst av hustrun Nikkis (Brea Bee) otrohet.
Efter åtta månader får han komma ut, under förutsättning att han
tar sina mediciner och bor hemma hos sina föräldrar Patrizio
(Robert De Niro) och Dolores (Jacki Weaver). Medicinerna vill han
inte ha och det enda han är intresserad av är att komma tillbaka
till Nikki, sitt jobb och sitt vanliga liv. Han börjar läsa
litteraturklassiker och träna hårt för att vinna tillbaka fruns
gunst.
Kompisen Ronnie (John
Ortiz) och hans fru Veronica (Julia Stiles) tillhör de få som
fortfarande vill umgås med Pat efter allt som hänt, och bjuder hem
honom på middag där han får träffa Veronicas syster Tiffany
(Jennifer Lawrence), som förlorat sin make Tommy. För publiken är
det uppenbart att det gifta paret försöker para ihop de två
singlarna; frågan är hur uppenbart det är för Pat och Tiffany.
Deras stormiga relation inleds i alla fall genast, när de samtidigt
attraheras och frånstöts av varandra.
Tiffany vill bli vän med
Pat, Pat tänker bara på Nikki, och terapeuten dr Patel (Anupam
Kher) försöker få honom att inse att Nikki kanske aldrig kommer
tillbaka men om hon gör det så är det inte för att Pat jagar
henne utan för att han blir den människa hon vill ha. Pat arbetar
sig igenom sina aggressionsanfall och Tiffany har sina egna problem.
Faktum är att det finns gott om lätt sjuka människor i den här
filmen. Det är inte svårt att se rötterna till Pat i faderns
beteende.
Tiffany hanterade sin
makes död genom att ha sex med en väldig massa människor, och
detta får vi oss en del unket moraliserande runt. Hon kan förstås
inte bara tycka om sex; hennes promiskuösa förflutna måste vara
något dåligt och sjukt, någon som hon ska ha heder och ära för
att ha lämnat bakom sig. Och naturligtvis är varje man som vill
umgås med Tiffany ett svin, förutom Pat då hans avsikter är
snövitt hedervärda. Han vill ju inte ha sex med henne. Det är ett
besynnerligt och föråldrat synsätt som dessutom känns väldigt
out-of-character för filmen och för karaktärerna.
Innan Tiffany dök upp hade jag svårt för
Silver Linings Playbook. Den var inte särskilt rolig, inte smart, inte kvick. Den innehöll gott om repliker som försöker låta avslappnade och är väldigt roliga när det lyckas men väldigt ansträngda när det misslyckas.
Sen tyckte jag att
den bara var tämligen okej, inget uppseendeväckande. Men jag fann
att jag började tycka om karaktärerna och bry mig om vad som hände
dem. En del av det var skådespelarna, en del var manuset, men det
gjorde att jag ville se vidare, ville se hur det gick, trots att jag
anade att jag kunde förutsäga det.
Det kunde jag också.
Silver Linings Playbook är egentligen en rätt typisk romantisk
komedi. Den följer skickligt mönstret och lyckas därför med det
den ger sig på. Den slår de flesta filmer i genren genom att ha ett
bättre manus, intressantare och mer originella karaktärer, och mer
högklassiga skådespelarprestationer. Men i grunden är den en
ganska oremarkabel film som görs mycket bättre av fantastiska
skådespelare. Främst av dem - Jennifer Lawrence.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar