Det första jag hörde om
Melancholia var att Lars von Trier ansåg att det var den enda av
hans filmer som hade ett olyckligt slut. Med tanke på hur hans
filmer brukar sluta undrade jag spontant vad som hände i den här.
Gick världen under? På det hela taget var det ingen dålig
gissning.
Jag gissade dock inte att
den skulle vara så här tråkig. Det är inget gott tecken att jag
en minut in i filmen får lust att snabbspola. Det är ett dåligt
tecken att den lusten bara växer. Och det är ett riktigt uselt
tecken att lusten efter en halvtimme övergår i handling.
Melancholia börjar
väldigt långsamt. Och jag menar inte "långsamt" som i
"ingenting händer på ett tag", även om det också är
sant. Jag menar att den bokstavligt talat går långsamt, som i
extrem slow motion. Till synes orelaterade småstycken rör sig
nästan obemärkligt medan en blå planet krockar med Jorden.
När det äntligen är
över ökar hastigheten men mitt intresse förblir det samma. Vi
träffar ett nygift par, Justine (Kirsten Dunst) och Michael
(Alexander Skarsgård), som är försenade till sin bröllopsfest och
nu sitter i en limousine med en oerfaren chaufför. Alltför lång
tid läggs på de fullständigt ointressanta försöken att backa
limousinen.
Till slut anländer
Justine och Michael till festen som snabbt förstörs av Justines
bittre far (John Hurt), bråkige mor (Charlotte Rampling), slemmige
chef (Stellan Skarsgård) och Justines egen irrationalitet och
depression, som kvickt dödar äktenskapet så att hon måste bo
tillsammans med sin syster (Charlotte Gainsbourg), hennes man (Kiefer
Sutherland) och deras son (Cameron Spurr). Jag finner ingen anledning
att bry mig om de här människorna, med möjligt undantag för
sonen, men de lyckas alldeles utmärkt med att irritera mig. De är
gnälliga, självcentrerade, retliga och obehagliga.
Samtidigt är den ovan
nämnda planeten, döpt till Melancholia, på väg mot Jorden.
Vetenskapsmännen säger att den kommer att passera nära oss medan
paranoikerna säger att den kommer att krocka med oss. Redan i introt
ser vi vem som har rätt, vilket annars ändå inte hade förvånat
någon.
Bakom detta står alltså
Lars von Trier, som gång på gång visar att han har enorma
talangreserver och gång på gång visar att han inte är intresserad
av att göra något fint med dem. Han har gjort bra filmer -
Dogville, Manderlay - utan att kompromissa och släppa på sina
dystra principer. Men så gör han filmer som Melancholia, vars enda
synbara syfte är att predika hans nattsvarta livs-, världs- och
människosyn. Det är inget fel på mörka filmer, men när deras
enda poäng är att vara nihilistiskt mörka undrar jag hur skaparna
orkar skapa. Antichrist, trots alla problem den hade, var i alla fall enormt
välgjord, visuellt fascinerande och aldrig någonsin tråkig.
Melancholia är enbart tråkig.
Det är däremot lätt
att förstå varför skådespelarna arbetar med von Trier. Han låter
dem göra saker som de inte skulle få göra någon annan stans,
eftersom ingen annan skriver så här vettlösa karaktärer. Det är
säkert intressant att spela i en von Trier-film och skådespelarna brukar imponera; så även här. Det är däremot
rätt sällan intressant att se dem, och Melancholia är det värsta exemplet
hittills.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar