Jag
skulle vilja recensera den här filmen utan att nämna Groundhog Day,
men jag antar att det är omöjligt. Både Filmtipsets och IMDb:s
sammanfattning pratar om Bill Murray-komedin från 1993 som till att
börja med verkade vara, tja, ännu en Bill Murray-komedi. Åren gick
och den började omvärderas; kanske fanns det mer där. Numera dyker
det med jämna mellanrum upp en recension eller artikel som hyllar
den som en av de bästa amerikanska filmerna någonsin. Och den är
faktiskt fantastisk, vilket tog mig flera år och flera tittar att
inse.
Den
har blivit en kulturell standardreferens, men den var förstås inte
först med sin idé, den oändliga tidsloopen som dess huvudperson
finner sig fången i. Konceptet har använts många gånger i böcker
och filmer, bland annat i en novell från 1973 av Richard A. Lupoff.
Novellen blev 1990 till den Oscarnominerade kortfilmen 12:01 PM, och
när Groundhog Day kom ut tre år senare anklagade Lupoff och 12:01
PMs regissör Jonathan Heap filmskaparna för att ha plagierat deras
historia.
Jag
vet inte om Groundhog Days manusförfattare Harold Ramis och Danny
Rubin faktiskt fick idén från 12:01 PM, men plagiat känns som en
ganska långsökt anklagelse. Bortsett från det grundläggande
konceptet - som inte var Lupoffs uppfinning - ser jag få likheter
mellan de två filmerna. Där Groundhog Day trots allt är en komedi
finns det inget komiskt i 12:01 PM, Murrays karaktär påminner inte
om huvudpersonen i 12:01 PM, och framför allt är stämningen och
upplösningen i de två vitt skilda från varandra. 12:01 PM är en
skildring av helvetet.
Den
drabbade är Myron Castleman (Kurtwood Smith som för mig alltid
kommer att vara Clarence Boddicker, Robocops symbol för världens
förruttnelse). Hans loop börjar 12:01 när han har lunchpaus från
sitt skrivbordsjobb på en advokatfirma. En timme senare slår
klockan ett - mörker, ljus, färger, och sen är klockan 12:01 igen.
Samma timme upprepas om och om igen, i oändligheten.
När
vi träffar honom har han gått igenom det trettio eller fyrtio
gånger och för första gången tar han mod till sig och talar med
den vackra kvinnan som sitter och ritar på en parkbänk (Jane
Alden). Det är första gången som han har inlett ett samtal med en
främling, men det är något med henne, säger han. Till slut
berättar han vad det är han går igenom och hon måste tro att det
är en galning hon har framför sig, men hon varken skriker eller
flyr. I stället håller de om varandra den sista minuten innan det
börjar om igen.
Myron
får en strimma hopp när han ser en tidningsartikel om en fysiker
som förutsagt att universum kommer att drabbas av en timslång
tidsloop. Varför såg han den först nu? Vad krävs för att man ska
börja lägga märke till saker man passerar varje dag?
Från
det ögonblicket handlar Myrons liv om att få tag på fysikern,
professor Nathan Rosenbluth (Dom Amendolia), övertyga honom om att
han talar sanning och faktiskt behåller minnet från en loop till en
annan, och ställa den viktigaste frågan av alla: Tar det någonsin
slut? Finns det något att göra?
En
del historier fastnar i minnet för att de lyckas föra in en i sin
handling så att man inte bara lever sig in med hjärnan utan med
känslorna också. Harlan Ellisons I Have No Mouth And I Must Scream
är en av dem därför att den är en skildring av helvetet som det
går att föreställa sig. Oändligt lidande på ett förståeligt
sätt, inte som ett abstrakt koncept. Det är bara minuter sedan jag
såg 12:01 PM men jag tror att den kommer att visa sig vara en av de
historierna, och av precis samma anledning.
Det
går inte att distansera sig från det som drabbar Myron Castleman. Den får mig att börja tänka på vad jag hade gjort i hans situation. Hade jag stått ut? Hade jag haft något val?
Trots att filmen är så kort (inte ens hälften så lång som
tidsloopen den visar) hinner den med att visa oss förtvivlan och
utmattning; Myron lever i en värld där alla människor säger samma
korkade, elaka saker om och om igen. Samma meningslösa olyckor och
misstag upprepas. Samma andefattiga samtal, samma tråkiga skämt. De
gråaste bitarna av en vanlig människas liv, de bitarna som man tar
sig igenom för att man vet att det finns något på andra sidan. För
Myron Castleman finns det inget på andra sidan och det är så här
världen kommer att vara, timme ut och timme in, i evighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar