tisdag 19 mars 2013

The Blair Witch Project (1995) - 1/6


När jag tittar på vad folk söker på när de hittar till den här bloggen så är det bedrövligt många som vill veta om Paranormal Activity var en sann historia. Det är den förstås inte. Låt mig säga så här: om en ung kvinna försvann, hennes sambo dog, och man hittade videoband som avslöjade det förlopp som nu visas under namnet Paranormal Activity, skulle de människornas nära och kära, föräldrar och syskon, verkligen bestämma sig för att visa den filmen på bio? Är det så man reagerar på en sådan händelse? Kan någon tro på det?

Precis samma sak gäller The Blair Witch Project, filmen som inte skapade men väl populariserade shakycam-fejkdokumentärstilen som envisas med att spruta ur sig skitfilm efter skitfilm. Paranormal Activitys rötter löper raka vägen tillbaka till The Blair Witch Project och den lyckas faktiskt vara marginellt bättre än sin föregångare. Ursprungsfilmen är en tråkig röra vars framgångar är obegripliga, även om det är än mindre begripligt hur någon kunde tro att den var på riktigt.

De tre filmstudenterna Heather (Heather Donahue), Joshua (Joshua Leonard) och Mike (Michael C. Williams) bestämmer sig för att göra ett filmprojekt om Blairhäxan, en mytologisk varelse som lever i närheten av byn Burkittsville. De hör de sedvanliga spökhistorierna, bland annat en om barnamördaren Rustin Parr, och de filmar alltihop på sina två bärbara kameror. Sen ger de sig ut i skogen för att hitta till en kyrkogård som Heather hört ska finnas där ute. Kort efteråt går allt åt helvete; de hittar inte ut ur skogen, de får slut på mat, de blir hungriga, trötta, desperata, arga på varandra och allt mer förtvivlade. De hittar mystiska saker utanför tältet på morgnarna. Någonting förföljer dem.

Grundproblemet med genren är förstås att karaktärerna fortsätter filma mitt i alla de förhopningsvis spännande händelser de råkar ut för. Ibland låtsas inte filmerna om problemet alls, ibland försöker de hitta på en ursäkt. Här är det att Heather är en filmfanatiker som hanterar situationen genom att se den via sin kamera.

Hur kan hon fortsätta? De skulle vara ute i skogen i ett dygn, och hon filmar tydligen mer eller mindre hela tiden. Tar inte batterierna i deras nittiotalskameror slut? Hur mycket band hade de med sig? För en film som strävar efter realism - så till den milda grad att den faktiskt låtsas vara på riktigt, hur orimligt det påståendet än är - är det ett svårt slag.

Men det är värre att filmen bara är så dålig. Den är tråkig, träigt spelad, dunkel och möglig. Den försöker skapa en stigande känsla av skräck men det är många gånger otäckare att själv vara ute i en helt vanlig skog en helt vanlig natt, utan häxor eller mysterier, än det någonsin blir att titta på The Blair Witch Project. När filmen äntligen börjar bli intressant är det bara ett par minuter kvar av den, och slutet är så fullständigt intetsägande och otillfredsställande som det rimligen kan vara.

Mitt hat mot trenden som den här filmen gav upphov till må göra mig jävig, men inte så här jävig. Hyllningarna till den här filmen är ett mysterium för mig, dess framgångar ett än större. Var de här sakerna verkligen så nya och fräscha för tjugo år sedan? I så fall, missade folk helt enkelt att de må vara nya men bara inte var bra? Tydligen. För mig är The Blair Witch Project något jag såg för att ha sett och aldrig tänker se igen.

Inga kommentarer: