tisdag 22 november 2011

Le déclin de l'empire américain (1986) - 3/6


Jag har inga problem med att se filmer på språk jag inte förstår och jag har gillat många av dem (Rashômon och Zwartboek för att ta två exempel), men det går inte att förneka att en dimension går förlorad när man inte är säker på vilket ord som betonas hur och måste lita på en översättare i stället för att själv känna varenda replik. Jag tror att det är just det problemet jag har med Le déclin de l'empire américain, en film på ett språk jag förstår marginellt bättre än japanska och som är enormt pratig. Hela poängen är de samtal karaktärerna för med varandra och jag kan tänka mig att de är intressanta om man känner sig som en del av dem. Själv tittar jag på det hela utifrån.

Fyra bildade, intellektuella män - Rémy (Rémy Girard), Pierre (Pierre Curzi), Alain (Daniel Brière) och Claude (Yves Jacques) - håller på att laga mat medan de pratar om sina sexliv. Samtidigt tränar fyra bildade, intellektuella kvinnor - Diane (Louise Portal), Dominique (Dominique Michel), Louise (Dorothée Berryman) och Danielle (Geneviève Rioux) - medan de pratar om sina sexliv. Flera av kvinnorna är tillsammans eller gifta med flera av männen, och det finns mer historia än så mellan dem.

Senare på kvällen träffas de två grupperna för att äta middag och prata om sina sexliv. De är intellektuellt självmedvetet frispråkiga på klassiskt rödvinsvänstervis, men inte immuna mot att bli chockerade. Claude är homosexuell och hans beskrivningar av anonymt och promiskuöst sex passar inte in ens bland dessa påstått liberala människor. När Dianes älskare Mario dyker upp visar han sig vara en respektlös, uttråkad buffel som struntar fullständigt i den fina kultur som de här människorna värderar så högt och som inte alls verkar passa ihop med Diane.

Claude och Mario ställer till det för vännerna, bra mycket mer än Dominiques bekännelser om tidigare sexuella eskapader med två av de närvarande männen, varav en numera är gift med Louise. Det är förväntat, men att gå utanför gränserna i en social grupp som lever på att låtsas att det inte finns några gränser, det är att gå för långt.

Det är en verbal turnering som pågår runt middagsbordet, en tävling där poängen består av respekt och där reglerna involverar att låtsas att det inte finns några regler, inga poäng och verkligen ingen tävling. De här människorna pratar om sex, mycket mer än de faktiskt har det, men de måste tro att de gör det för att de är moderna och frigjorda, inte alls för att de längtar efter uppmärksamhet.

Det är inga behagliga människor vi får se, men ack så trovärdiga. Jag har varit med om samtal som inte har skilt sig särskilt mycket från dem vi ser i Le déclin de l'empire américain, och jag har alltid känt för att köra en gaffel i ögat. Den känslan dämpas en smula när det är fiktiva karaktärer som deltar i något som bara kan vara ett angrepp på deras verkliga motsvarigheter, och jag tror att jag hade tyckt mycket bättre om den här filmen om jag bara hade kunnat placera mig mitt i snackstriden utan att ha ett främmande språk som sköld mellan mig och den.

Inga kommentarer: