onsdag 9 november 2011

The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976) - 4/6


Jodie Foster tillhör den mycket lilla skara barnskådespelare som lyckades ta sig igenom tonåren och skaffa sig en karriär som vuxna också. De flesta av dem bleknar bort, vissa med flit, men några få tar sig vidare och Jodie Foster har gjort det bättre än de flesta. Efter att ha varit med i reklamfilmer som treåring och fått sitt genombrott som tolvårig prostituerad i Taxi Driver fortsatte hon spela och tog egentligen aldrig paus trots att hon hann med en studietid också. Sen fick hon ett par Oscars för The Accused och Silence of the Lambs, hade etablerat sig som vuxen skådespelerska, och fortsätter göra bra filmer som The Brave One och Nim's Island.

Hennes talang var tidigt uppenbar och inte minst i The Little Girl Who Lives Down the Lane, som hon gör kuslig och kittlande. Filmen bygger på att hennes karaktär håller oss osäkra och att hon gör sig tvetydig, inte ett lätt jobb för en trettonåring, men det fungerar.

Hon spelar Rynn Jacobs som bor i ett ensligt hus i en småstad tillsammans med sin far, som är poet. Hon har gott om problem. En lokal pedofil (Martin Sheen) stryker omkring, hyresvärden Cora Hallet (Alexis Smith) kommer och snokar, och hon blir uppmärksammad av den unge Mario (Scott Jacoby) som hon inte kan låta bli att intressera sig för.

Något är konstigt. Rynns far syns aldrig till, ingen vet varför och Rynn verkar beredd att vakta den hemligheten med andra människors blod om det behövs. Inte ens Mario får till att börja med veta vad det egentligen är som försiggår, men allt eftersom de närmar sig varandra börjar Rynn lita på honom, trots att hon är rädd för hur han ska reagera. Men de kommer varandra nära och det resulterar i en nakenscen där trettonåriga Jodie Foster ersätts av sin tjugoettåriga syster Connie som för övrigt var ett magert skrälle; ingen misstänker att det inte är lilla Jodie vi ser.

The Little Girl Who Lives Down the Lane är kuslig och håller tittaren otrygg. Den är svår att förutsäga och svår att placera i en genre; den har thrillerelement och dramaelement men rör sig in på skräckområdet också. Mycket hänger på avslöjandena om Rynn, hennes far, och hemligheterna hon så noggrant döljer.

Inga kommentarer: