Jag
ser mycket film, men jag går rätt sällan på bio. Det är inte för
att jag inte tycker om upplevelsen att sitta i mörkret, titta på en
gigantisk skärm och lyssna på magnifikt ljud; det är för att de
sakerna helt enkelt inte väger upp nackdelarna. Jag är över huvud
taget inte lika fascinerad av bild- och ljudkvalité som många andra
och kan inte undgå att lägga märke till att de som orerar mest
kring sådant inte verkar tycka om film särskilt mycket. De nämner
aldrig en fantastisk rulle de såg; bara hur fin bild de har hemma.
De lägger ner tusentals kronor på utrustning och använder den till
att titta på Transformers.
På
bio är man dessutom mer eller mindre fast. Kommer någon att tjafsa,
prassla eller leka med sin mobiltelefon under filmen? Kommer ett
plötsligt uppkommet naturbehov att tvinga mig att välja mellan
obehag och att missa en bit? Kommer ljudet att vara så högt att jag
önskar att jag tog med mig öronproppar? På många plan vinner mitt
vardagsrum, trots total avsaknad av flådig utrustning. Min gamla
tjock-TV och äldre DVD-spelare är allt jag behöver för att njuta
av en bra film, särskilt som jag kan ligga ner i soffan medan jag
tittar, sätta ljudet på den nivå jag vill ha, vara säker på att
ingen stör mig och jag inte stör någon, äta vad jag vill och
pausa under eventuella toalettbesök. Det är därför jag allt som
oftast bidrar till biografernas sjunkande besökssiffror.
När
jag väl går på bio är det - om det inte råkar vara bara för att
jag är pigg på att gå på bio för själva upplevelsens skull -
för att det går en film jag inte vill vänta med att se eller en
film som jag av en eller annan anledning vill se just på bio. Till
exempel hade jag hört att man ville se Avatar i 3D, så i stället
för att vänta på att 3D skulle bli standardutrustning för hemmet
så såg jag den på bio. Jag kunde lika gärna ha väntat för den
filmen gjorde inget spännande med sin 3D, men det hör inte hit. Av
samma anledning såg jag Hugo på bio, men där var det betydligt mer
berättigat. För första gången fick jag se 3D användas på ett
bra sätt av en skicklig filmskapare, inte som en inslängd gimmick
eller som i Avatars fall bara en extra effekt som försvann bland de
andra. Hugo i 3D är en upplevelse jag inte hade velat missa.
Och
därmed kommer vi till dagens ämne: Life of Pi. Jag visste att det
var en vacker film som bara av den anledningen skulle avnjutas på
bio, med de därtill hörande fördelarna med stor bild. Jag visste
också att samma människor som sa att Hugo gjorde 3D bra, sa att
Life of Pi gjorde 3D bra. Så jag knallade glatt iväg till bion med
så små förkunskaper som möjligt. Jag visste att huvudpersonen
befann sig på en liten båt mitt i havet, jag visste att en tiger
var inblandad (men hade fått för mig att den var en hallucination),
och det var allt.
Jag
kan rapportera att Hugo numera representerar filmhistoriens näst
bästa bruk av 3D. Redan under förtexterna sugs vi in i filmens
värld när vi ser den djurpark där huvudpersonen Pi (Gautam Belur,
Ayush Tandon, Irrfan Khan och Suraj Sharma vid olika tidpunkter)
växer upp. Djuren går omkring bland växter och förtexter, ibland
framför, ibland bakom, och det ser verkligare ut än verkligheten
själv. Framför allt är det vackrare.
Via
den vuxne Pi (Irrfan Khan) som intervjuas av en författare (Rafe
Spall) får vi höra historien om hur han levde på ett zoo skött av
hans far (Adil Hussain). Den innehåller mycket som inte förefaller
spela någon större roll, men även det skänker en air av realism
till berättelsen. Hur många av oss har en dramaturgiskt korrekt
historia, med början, mitt och slut, att berätta ur våra egna liv?
Den historia som författaren har kommit för att höra börjar först
när familjen tvingas sälja djuren och följa med dem på ett fartyg
på resa över Stilla Havet. I en fruktansvärd storm går fartyget
under, Pi (nu Suraj Sharma) lyckas ta sig ombord på en livbåt men
ombord finns även den bengaliske tigern Richard Parker. Pi måste
inte bara överleva att vara skeppsbruten, han måste dessutom
överleva nära sällskap med en hungrig tiger.
Men
ärligt talat: berättelsen spelar inte så stor roll. På många
sätt är Life of Pi ytans triumf över innehållet. Faktum är att
historien har problem, stora problem, och att dess grundläggande
budskap är mig motbjudande. Men det gör inte mycket, för Life of
Pi är det vackraste jag någonsin sett på film. Alla tekniska
framsteg, alla trevande experiment med CGI, all dyrbar utveckling
kring 3D, alla årtionden av filmisk erfarenhet för att utröna vad
som fungerar och vad som fallerar på bioduken, alltihop var till för
att skapa filmer som Life of Pi. Och nu har vi äntligen gjort det.
Jag
tappar andan när jag tänker på det. Life of Pi har de underbaraste
undervattenscener som filmats. Inget annat jag sett kommer i
närheten. Här är havet en levande, verklig miljö, inte bara en
skuggliknande bakgrund. När Pi simmar bland hajar ryser även den
som satt oberörd hela vägen genom Jaws och aldrig tvekat inför att
kasta sig ner i det mörka våta. Jag tänker på maneterna, och
djuphavsfisken, och rockorna, och jag vill tillbaka till bion. Jag
vill se alltihop igen. Även om jag hela tiden vet vad som väntar.
Djuren.
Åh Gud, djuren. Richard Parker är en magnifik tiger, inget tecknat
gulligt djur utan en riktig tiger med klor och huggtänder och
växande hunger, en ständig dödlig närvaro och lika verklig som
vilken tiger av kött och blod som helst. Jag vet inte var den
riktiga tigern slutar och CGI:n börjar. Jag är inte ens säker på
att det någonsin fanns en riktig tiger eller om Richard Parker bara
består av pixlar, och det faktum att jag inte vet och inte heller
bryr mig är ett bevis på hur fantastisk den här varelsen är.
Och
han är inte den enda. Alla djuren, de från djurparken och de som
faller i havet från fartyget och de som Pi stöter på ute på havet
och på ön, som jag inte ska nämna mer om, är lika briljanta
skapelser som Richard Parker. Det här är en saga, men dess invånare
kommer inte ur någon saga utan direkt ur verkligheten. Förbättrad
verklighet.
Life
of Pi är en enastående upplevelse av skönhet och visuell extas.
Det är egentligen allt den är, så varför tycker jag så här
mycket om den när min reaktion på Avatar var en axelryckning, trots
att den filmen precis som Life of Pi hade sina specialeffekter som
främsta dragplåster runt en historia som inte var något att skryta
om?
Flera
anledningar. Till att börja med kom Avatar aldrig i närheten av det
här. Dess 3D var ett tanklöst tillägg, till att börja med. Det
användes inte på något intressant sätt. Avatar var inte heller
alls lika vacker, och hur välgjord den än var så fanns det ingen
anledning att bry sig om det man såg. Den målade upp ett främmande
landskap som var så främmande att dess enda koppling till oss var
klumpiga och klichéartade metaforer. Life of Pi lägger sin skönhet
i vår egen verklighet, syner vi föreställer oss finns. Det
overkliga blandas med det verkliga; det är inte bara en duk mot
vilken skådespelarna agerar.
Så
Life of Pi är vackrare, men dess historia är dessutom bättre. Jag
må inte vara begeistrad av den eller tycka om dess budskap, men den
liknar i alla fall inte mycket jag sett förut medan Avatar var en
enda stor säck med trista klichéer och förutsägbarhet. I Life of
Pi visste jag aldrig vad som skulle hända, och vad mera är så
brydde jag mig om Pi, tyckte om honom, medan de blåa kattmänniskorna
aldrig blev något annat än blåa kattmänniskor för mig. När Pis
fartyg går under betyder det något. När vi ser det sjunka i en av
filmens mest häpnadsväckande scener känns det i hela kroppen, inte
bara för att det är så vackert utan därför att vi vet vad det
här innebär för Pi, som svävar framför oss och ser det hända
tillsammans med oss. Hans känslor gör det rörande.
Om
du aldrig går på bio, ska du nog fundera på att göra det bara den
här gången. För Life of Pi på bio är en upplevelse som inte går
att få på något annat sätt. Den är koncentrerad skönhet, den
vackraste film som gjorts.
2 kommentarer:
Hej, vill bara säga att jag tycker den här bloggen är jättebra - sättet du skriver på gör en sugen på att se i princip alla filmer du recenserar, även de usla. :) Har länkat hit från min blogg.
Måste också säga att jag blev riktigt intresserad av att se Life of Pi nu, men jag undrar vad det är för ett budskap som är så motbjudande (vet inte mycket om filmen)? Eller är det för spoilande att säga?
Håller verkligen till 100% med om det du skrev om bio vs. titta hemma också, du tog orden ur mun på mig. Länge leve toapauser närhelst man önskar!
-Emelie
Tack så mycket!
Alltså, budskapet var motbjudande för mig. Många tycker det är fantastiskt vackert; Barack Obama skrev tydligen ett brev till bokens författare just för att hylla budskapet. Så frågan är om du litar på mig eller den fria världens ledare.
Det går inte att förklara exakt utan att spoila, men hinten är att jag är den näst hårdaste ateist jag nånsin stött på, och att författaren kommer till Pi för att han hört att Pi har en berättelse som kommer att få honom att tro på Gud.
Det gör dock, som sagt, inte så mycket. Det finns gott om filmer som jag tycker om utan att hålla med, och tur är väl det. Enda sättet att vara säker på att man inte är en total kneejerkrobot.
Skicka en kommentar