onsdag 29 februari 2012

Framtiden


I dag är det skottdag och därmed är det bara en månad kvar av mitt "en filmrecension om dagen"-år. Jag kan inte - jo, men vill inte - fortsätta i evighet men det här är alldeles för roligt för att sluta helt. Därför vänder jag mig till mina fans för lite åsikter om framtiden. Hur ska jag göra?

Jag kan fortsätta tills jag tröttnar och sen omgruppera och komma på en ny plan. Jag kan hålla igång en film om dagen ett bra tag till, särskilt om jag slutar bry mig om fördelning av betygen utan skriver om filmer jag känner för att skriva om vare sig de är bra, dåliga, fågel, fisk, eller mittemellan. Risken är förstås att när jag väl tröttnar tröttnar jag totalt.

Jag kan minska frekvensen och skriva varannan dag eller tisdag-torsdag-söndag eller något liknande. Det känns kul att upprätthålla ett stabilt schema även om det inte är en gång om dagen längre.

Jag kan skriva om varje film jag ser utan att planera närmare. Det innebär förstås mer kaotisk uppdatering; vissa veckor blir det sju filmer och andra blir det noll.

Jag kan köra nåt projekt, som att se och recensera IMDb top 250 eller Martin Scorseses 85 viktiga filmer eller liknande.

Jag kan få ett toppenförslag från ett fan. Sätt igång.

En annan grej är betygssystemet, som jag inte är riktigt nöjd med. Helst skulle jag stryka det helt för att slippa artificiellt kvantifiera kvalité men jag vet att det skulle vara gravt impopulärt. I stället vill jag köra på en sexstegig skala med jämnare fördelning så att inte lägsta och högsta betyg är fullt så sällsynta som de är nu utan representerar riktigt dåliga/bra filmer snarare än obegripligt usla/genialiska. Jag lär dock inte orka gå tillbaka och betygsätta om varenda film så i så fall får jag kalla det nybetyg eller nåt och helt enkelt ha två skalor som samexisterar, en i det förflutna och en nu.

Vad tycks?

4 kommentarer:

Bartel Runeaxe sa...

2 skalor dåligt. Jag tycker du ska köra på anarkimodellen!

Lalko sa...

Jag tycker att du ska köra vidare på ditt befintliga koncept! I alla fall så länge som du orkar. How long can he last? 1, 2 eller 5 år?
Du kan ju även köra lite olika teman. Sci-fi vecka, western vecka osv...
När det gäller betygskalan så vore en 6 gradig att önska eftersom de blir mer variationer.

För övrigt uppskattar jag din filmblogg väldigt mycket! Kul att ha något att läsa på natten när man jobbar.

Simon sa...

Tycker du ska fortsätta med samma skala. Jag tycker att betygen i sig är i huvudsak ointressanta oavsett om det är 5 eller 6 siffror.

Däremot så är det väldans härligt med statistik, och databasen du byggt upp är imponerande! Det skulle definitivt skada mitt estetiska sinne om du raserade detta efter 300+ filmer.

Och angående upplägg så tycker jag i första hand att du ska köra på något som du orkar med. Om det är 1 om dagen även i fortsättningen så blir jag glad men det som skulle bevisas är ju snart bevisat så fullt förståeligt om du vill trappa ner.

Anonym sa...

Tips om skala:
6-5 skalan.

Första siffran visar vad du skulle ha satt på sexgradig och andra siffran vad du skulle ha satt på femgradig.