söndag 19 februari 2012

Vampires Suck (2010) - 1/6


Jason Friedberg och Aaron Seltzer är två regissörer och producenter som står bakom sådana hyllade mästerverk som Epic Movie, Date Movie, Disaster Movie och Meet the Spartans. De är kända för att mala ut filmparodier som försöker vara i samma stil som Airplane! och Top Secret!, med den skillnaden att Airplane! och Top Secret! är roliga. Friedberg-Seltzers filmer är huvudsakligen kända för att missa poängen med de filmer de parodierar, tydligen för att de nöjer sig med att titta på trailers innan de gör sina egna versioner. De är två män som filmfansen älskar att hata, och jag hade tills nu aldrig sett en av deras filmer om man inte räknar Spy Hard, som gjordes innan de snickrat färdigt på sin formel. Så nu satte jag mig ner för att se Vampires Suck, deras parodi på Twilight-sagan.

Mitt allmänna intryck: inte så dåligt som jag väntade mig. Den hänsynslösa kritik som de här två herrarna drabbats av hade skruvat ner mina förväntningar så till den milda grad att jag väntade mig något aggressivt uselt, direkt plågsamt, stötande i sin totala brist på kvalité. Så dålig är inte Vampires Suck. Den har bara en stor brist: den är inte rolig. Alls. För en komedi är det en ganska fundamental brist.

Becca Crane (Jenn Proske) flyttar till den lilla staden Sporks för att bo hos sin far Frank (Diedrich Bader). I Sporks bor även varulven Jacob (Christopher N. Riggi) och vampyren Edward Sullen (Matt Lanter), som börjar slåss om Beccas gunst. Jacob är hennes barndomsvän som nu vuxit upp till en tonårspojke som åtrår henne, och Edward är den bleke farlige hunken som nästan blir galen av hennes doft. Ja, det är i princip handlingen i Twilight, återberättad med skämt som antingen är dåliga eller som förstörs genom att omedelbart förklaras.

Jag förstår att en ung blond kvinna som dödar vampyrer är en referens till Buffy, the Vampire Slayer. Jag förstår detta utan att ha sett ett enda avsnitt av TV-serien. Hon behöver inte ha på sig en tröja med texten BUFFY. När vi redan hört "I read it on Stephanie Meyer's Twitter page" blir det inte roligare för att vi får se Stephanie Meyers Twittersida. Men Friedberg och Seltzer envisas med att upprepa skämt, förklara skämt, och lägga till en meningslös knorr som effektivt dödar eventuell humor som kunde ha pressats ut. De är övertygade om att deras publik består av idioter som tycker att 2½ Men är alltför avancerad humor. Och att döma av att deras filmer faktiskt gör pengar, verkar de ha rätt.

Inga kommentarer: