torsdag 1 december 2011

Death Proof (2007) - 4/6


Quentin Tarantino, you brilliant bastard. Det här är en man som en gång i tiden stod och hyrde ut film i en videobutik ("en vadå?", frågar den yngre delen av läsekretsen), lyckades sälja ett par manus och sen slog sig in i filmbranschen med de fantastiska Reservoir Dogs och Pulp Fiction. Nu står han i en helt egen kategori; han kan få nästan vad som helst gjort och det finns inte en regel han måste följa. Han kan göra From Dusk till Dawn som byter genre halvvägs igenom, Inglourious Basterds vars egenhet är svårbeskrivlig, och Kill Bill som är en tudelad hyllning till en genre som tillhör det förflutna. Det finns inte många barriärer som stoppar honom.

Han krossar ett par till i Death Proof. Jag vill inte lista de berättarregler han ignorerar eftersom det skulle innebära spoilers, men jag kan säga att jag inte är säker på hur medveten han egentligen är om det han gör. Är Death Proof hans sätt att vifta med en flagga och säga att han kan göra vad han vill, eller älskar han verkligen filmer som denna? Jag misstänker att det är båda delarna.

Death Proof är omöjlig att beskriva utan att spoila, så låt mig bara säga att den handlar om två tjejgrupper som båda drabbas av en mördares uppmärksamhet. Filmen kastar sig vilt mellan genrer; ett tag verkar den vara ett drama åt chickflickhållet, ett tag är den en skräckfilm, och den utmynnar i en oändlig actionscen där det sunda förnuftet måste läggas åt sidan om man inte ska distraheras av att karaktärerna tydligen är professionella idioter. "Bromsa!", sa jag högt till en av karaktärerna, om och om och om igen, men bromsade gjorde hon aldrig för det hade effektivt löst problematiken och så kan man ju inte ha det.

Trots allt det ovanstående så går det inte att förneka att Tarantino är briljant på det han gör. Death Proof må vara dramaturgiskt besynnerlig och rasande okonventionell, men den fungerar. Jag var beredd att ignorera de dummare inslagen, slappna av och följa med på en tur genom Tarantinos hjärna. Han säger själv att Death Proof var resultatet av att han tog strukturen från en slasherfilm och sen gjorde sin grej, och det är en beskrivning så god som någon.

Inga kommentarer: