torsdag 12 januari 2012

Tinker Tailor Soldier Spy (2011) - 3/6


Den här filmen fick mig att känna mig korkad. Den fick mig också att inse att jag förmodligen inte är lämpad för att arbeta med spionage, men vem vet? Det kanske är lättare om man levt med de här människorna runt omkring sig, om man vet vad som döljer sig bakom kodnamnen, om det känns naturligt att ens chef heter Control och frågar om man fortfarande har en ungersk identitet.

För mig var det ogenomträngligt. Det finns något som heter operation Witchcraft, som går ut på att få topphemlig, ovärderlig information från det kalla krigets Moskva. Brittiska underrättelsetjänsten, kallad för the Circus, inleder förhandlingar med amerikanerna för att utbyta information med dem, information som britterna får från Witchcrafts hemliga källa. En brittisk agent som sköts i Ungern medan han försökte få med sig en avhoppare därifrån är inblandad, och det finns en flera år gammal dubbelagent på toppnivå inom the Circus. Det finns spår av en konspiration, kanske för att hålla dubbelagenten hemlig, kanske av någon annan anledning.

Den som försöker reda ut allt det här är George Smiley (Gary Oldman). Han var den närmaste medarbetaren till toppchefen Control (John Hurt) innan de båda tvingades pensionera sig efter händelserna i Ungern. Det var Control som skickade dit Jim Prideaux (Mark Strong) och han som fick ta ansvaret för det. Control dör kort efteråt och regeringstjänstemannen Oliver Lacon (Simon McBurney) kallar in Smiley för att leta upp den dubbelagent vars närvaro Control trodde sig ha upptäckt.

Control hade fem misstänkta: Percy Alleline (Toby Jones), kodnamn Tinker, Bill Haydon (Colin Firth), kodnamn Tailor, Roy Bland (Ciarán Hinds), kodnamn Soldier, Toby Esterhase (David Dencik), kodnamn Poor Man, och slutligen Smiley själv. Smiley rekryterar allierade, intervjuar andra agenter som kastades ut i samma veva som han själv, förhör misstänkta, stjäl dokument och kommer med påståenden och avslöjanden. I öst hotar den mytiske Karla, ryska underrättelsetjänstens chef, en man som blivit ett sagomonster inne på the Circus, sedd av få.

Tinker Tailor Soldier Spy presenterar spionage som ett arbete bland andra, farligare, viktigare, men ändå utfört av riktiga människor, inte Bondkaraktärer. De här människorna har firmafester och gör sitt jobb på inbodda kontor. Det är en grå värld full av allvarliga män i kostym och slips, män som blir upprörda över ordningsfrågor och misslyckas med att skilja privatlivet från jobbet. Det är en annorlunda syn på spionlivet och förmodligen betydligt mer realistisk än den vi är vana vid; författaren John Le Carré arbetade själv på MI6 innan hans The Spy Who Came in from the Cold blev en bestseller.

Men jag hängde bara inte med. Jag har nämnt en bråkdel av de karaktärer vi träffar. Filmen hoppar fram och tillbaka i tiden. Den ger oss ledtrådar, namn, händelser, och vi förstår att det är tänkt att vi ska dra slutsatser av dem, men jag kunde inte. Skicklig regi och genomgående goda skådespelarprestationer hjälpte inte när jag inte förstod vad det var som pågick.

När ett mysterium avslöjas, om inte tittaren själv kommit fram till lösningen, ska hen normalt få en av två reaktioner: antingen hisnande överraskning eller "ja, så klart, hur missade jag det?". Här skedde avslöjandet lågmält och så diskret att jag först inte förstod att det skett alls, och ingen av reaktionerna ville infinna sig för jag hade ingen koppling till det jag fick veta. När Tinker Tailor Soldier Spy var slut visste jag vem dubbelagenten var, men jag visste inte varför han gjorde det, och jag visste inte hur han avslöjades. Eller ens exakt när vi fick veta någotdera.