På åttiotalet var det
hett med ninjor. Väldigt, väldigt hett. Maskerade män sparkades
och slogs, kastade kaststjärnor och klätrrade på väggar, gjorde
volter och rörde sig förbannat tyst - om än oftast fullt synliga.
Den svenska filmindustrin ville förstås inte missa tåget utan
producerade i ninjavågens mitt The Ninja Mission, en finansiell
framgång och tydligen en av Sveriges största exportprodukter. Det
hindrar dock inte att den också är riktigt, riktigt usel. Och inte
på ett roligt sätt, åh nej. Det här kan man inte skratta åt. Det
här kan man bara lida sig igenom.
Det finns mycket att lida
av. Skådespelarprestationer som ger ord som "bottennapp"
ny innebörd. Dubbade engelska repliker med nästintill otroliga
"spot the Swede"-accenter. Oändligt långa, oändligt sega
actionscener som saknar betydelse för handlingen och bara består av
ansiktslösa människor som dödar varandra. Filler, filler, filler
och mer filler. Ett slut som gör filmen meningslös, som om det
behövdes. Den besynnerliga förkärlek för slow motion som vi såg
i Thriller - och det funkar inte bättre här.
Professor Markov (Curt
Broberg) hoppade för nåt tiotal år sen av till Sovjetunionen, där
han nu nått fantastiska men odefinierade framgångar inom
kärnfusion. Sent omsider har han kommit underfund med att det kanske
inte är så klipskt att ge sina hemligheter till Sovjet, så han har
bestämt sig för att hoppa av igen, nu västerut. Han har fått
kontakt med CIA men kräver att få träffa sin dotter Nadja (Hanna
Pola) som bor i Sverige. Tyvärr har KGB fått nys om det hela.
Legosoldaten Mason
(Christofer Kohlberg) räddar Nadja från KGB:s agenter, de goda
agenterna lyckas få ut Markov, och allt verkar klappat och klart.
Men KGB är kvickare än så, slår tillbaka, kidnappar både Markov
och Nadja och stoppar in dem i en fabrik i Ryssland, medan de slår i
sina fångar att de är fria i Sverige. Det är faktiskt en hyggligt
okej idé men det är den enda i filmen. Markov går på det och har
en väldigt emotionell återförening med dottern som inte sett honom
sen hon var liten, och sedan börjar han arbeta.
Mason tar sig in i
Ryssland och nåt i stil med den sista tredjedelen av filmen är en
oändlig actionscen där han försöker få ut Markov och Nadja, och
få med sig anteckningarna som professorn ivrigt håller på att
dechiffrera - han skrev dem med en kod så komplex att bara han i
hela världen kan knäcka den.
Vad har då ninjor med
detta att göra? Inte mycket. Mason för befäl över ett gäng av
dem, och är tydligen en själv. Ordet "ninja" används tre
gånger i filmen och ninjorna själva spelar aldrig roll för
handlingen. Det skulle inte förvåna mig om det fanns ett färdigt
manus men någon briljant människa sa "ninjor är tokhett just
nu, vi måste ha ninjor!". De kom med i titeln och omslaget men
knappt i filmen. Vi tillbringar visserligen mycket tid med att se
dem, dessa svartklädda maskerade mördare som vi aldrig annars ser
och därmed inte har någon relation till, döda vitklädda maskerade
ondingar som vi aldrig annars ser och därmed inte har någon
relation till. Men de påverkar inte handlingen alls, de bara tar sig
igenom intryckta, trista scener.
The Ninja Mission
exemplifierar ordet "kalkonfilm". Den har inte en enda ljus
sida, ingenting värt att minnas, ingenting spännande eller välgjort
eller ens roligt. Det sägs att den slog hårt i Asien; i så fall är
jag rädd för vad asiaterna tror om svensk film.
2 kommentarer:
Nice att du fortfarande inte räds en sågning! När kommer en åsikt om Hobbiten?
Den tredje januari.
Skicka en kommentar