När jag hörde att det
skulle komma en ny Dredd-film tänkte jag att den här gången ska de
nog lyckas få rätt på den och om inte så kommer den i alla fall
att vara bättre än den förra. Jag hade rätt i det senare och det
är det trevligaste jag kan säga om den här filmen.
Den börjar hyggligt
lovande med bakgrundshistorien om Mega-City One och den radioaktiva
ödemarken, och Judges som skipar dödlig rättvisa efter summariska
rättegångar. Vi får träffa Dredd (Karl Urban) och hans nyblivna
elev, psimutanten Anderson (Olivia Thirlby). Vi presenteras också
för gängledaren Ma-Ma (Lena Headey), ärkeskurken och den sortens
onding som ger sina offer tidsuppfattningsförändrande droger innan
hon torterar ihjäl dem.
Dredd och Anderson beger
sig till skyskrapan Peach Trees där tre mordoffer just hittats. De
söker upp gärningsmännen, medlemmar av Ma-Mas knarkgäng, och
Anderson identifierar mördaren (Wood Harris) men är bara 99% säker
och då kan man inte avrätta honom. I stället ska de dra honom
tillbaka till högkvarteret för förhör. Ma-Ma har andra planer,
isolerar byggnaden och ger sina underhuggare order att döda Dredd
och Anderson. Därifrån består resten av filmen av en enda lång
actionscen.
Men är det inte något
som är fel? Hur ser staden ut egentligen? Borta är seriens
futuristiska stadslandskap med sina fritt svävande motorvägar i
dussintals nivåer. Borta är de bisarra karaktärerna -
psykedeliska punkare, maskincyborger och förvridna människor. I
stället får vi en stad som ser ut som ungefär vilken modern stad
som helst. Människor i vanliga kläder, med barnvagnar, bakom ratten
på helt vanliga bilar. Större delen av tiden kunde det här vara
vår egen Jord i stället för en science fiction-värld hundratals
år in i framtiden. Det är egentligen bara Dredds hjälm som ser ut
att komma från framtiden. Den förra filmen försökte i alla fall
visa oss Dredds värld, även om den misslyckades.
Tyvärr stämmer det för
handlingen också. Det finns ingen anledning för detta att vara en
Dreddhistoria. Andersons psykiska gåvor är inte nödvändiga för
handlingen och bortsett från dem är detta som vilken våldsam
snutberättelse som helst. Den påminner inte lite om snedträffen
The Raid: Redemption och höjer sig inte mycket över dess nivå.
Dredd och Anderson springer från korridor till korridor, lägenhet
till lägenhet, släpar sin fånge med sig, och sprutar kulor över
sina fiender. Och det är allt. Science fiction-elementen är
inslängda för att Dredd ska kunna heta Dredd.
Ännu en nittiominuters
actionscen alltså, och inte ens en särskilt bra en. Det finns inget
i Dredd som vi inte har sett förut. Jag antar att jag får vänta
femton-tjugo år till på en bra Dreddfilm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar