I Winter's Bone visade
Jennifer Lawrence att hon är en enormt talangfull skådespelerska
och om vi inte får se fantastiska verk från henne under de närmaste
femtio åren blir jag mycket förvånad. Hon har gåvan och hon har
använt den väl. Men hon är bara strax över tjugo år gammal och
hur duktig hon än är så har hon inte rutinen än. Därför är hon
fantastisk när hon har bra material att jobba med - som i Winter's
Bone - men när materialet är mediokert kan hon inte rädda det. Än
är hon ingen Patrick Stewart, som kan uttala både skit och
Shakespeare med samma övertygelse. Det är ingenting att skämmas
för; det är inte många som hade kunnat säga replikerna i House at
the End of the Street och få dem att låta verklighetstrogna. Hennes
medspelare, de flesta betydligt äldre än hon, klarar inte heller av
det särskilt väl. Elizabeth Shue har varit filmskådespelerska i
tjugoåtta år och lyckas inte heller.
Det pekar ganska tydligt
på den stora svagheten med den här filmen: manuset. Det är inte
berättelsen det är fel på, det är replikerna. Det mest
grundläggande hantverket har här fallerat och djupt onaturliga ord
läggs i munnen på människor som inte lyckas få oss att tro på
att de själva tror på dem.
Det är förstås i sig
inget ovanligt; usla manus finns det gott om. Det är däremot rätt
sällsynt att de dyker upp i filmer som i övrigt är så här bra.
House at the End of the Street innehåller flera lager mysterium,
en handfull gedigna överraskningar, en invecklad intrig som smidigt
löser upp sig i slutet och en spännande lek med klichéer och
tittarens instinkter. Jag tyckte om den.
Jennifer Lawrence är
Elissa, dotter till Sarah (Shue) som just skilt sig från Elissas
far. Tillsammans flyttar de två till sitt drömhus, omgivet av
vackra träd och med bara en enda granne: den unge Ryan Jacobson (Max
Thierlot) som bor ensam i huset bredvid. Det förvånar Elissa och
Sarah då de vill minnas att mäklaren sa att huset stod tomt, och de
blir inte lugnare när de får höra Ryans bakgrundshistoria. Han
hade en syster, Carrie Anne, som en dag mördade deras föräldrar
och sedan försvann spårlöst. Ryan var hos en släkting och när
han kom tillbaka slog han sig ner i det nu tomma huset.
Det är en otäck
historia, men Ryan verkar vettig nog trots den fientlighet som hela
staden visar honom. Det kanske är för att de vill se huset rivas så
att mordhistorien slutar fläcka ner deras dyra villor, kanske för
att de tror att han är lika tokig som sin syster, eller kanske av
någon annan anledning. Ryan utsätts för trakasserier och våld,
och den ende som står på hans sida är sheriffen, Weaver (Gil
Bellows).
Elissa börjar umgås med
Ryan, vilket Sarah inte gillar, främst på grund av att han är
äldre än hennes dotter. Man behöver inte vara expert på
tonårspsykologi för att inse vilken effekt det har, och Elissas och
Ryans förhållande blir allt intimare. Men det finns fler
hemligheter än Elissa - eller vi - anar.
Allt det här är bra,
och vi får veta bit för bit av sanningen, som fortsätter avslöjas
långt efter att vi trodde att det var klart. Om filmen väljer att
sluta på ett trist och klichéartat sätt så är det ett fel den
delar med snart sagt alla filmer i den här genren, och om House at
the End of the Street bara haft en manusförfattare med en aning om hur människor pratar - eller mer
rutinerade skådespelare - så hade den varit riktigt bra. Som den
är, är den bara okej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar