Les
Misérables är en av de största musikaler som spelats på Broadway
eller i West End, och den bygger på en bok som har kallats för den
största romanen någonsin. Boken är kraftigt överskattad - Victor
Hugo var duktig på att komma på en bra historia men dålig på att
skriva den - men musikalen förtjänar nästan varenda hyllningsord.
Den är ett toppenexempel på konstformens förmåga att förbigå
alla spärrar och träffa rakt i människans känslocentrum. Den
berättar historien många gånger bättre än Hugo gjorde, och det
är en väldigt bra historia.
Med
den utgångspunkten, en stjärnfylld rollista, en stor budget och
massvis med erfarenhet och talang borde det inte gå att misslyckas.
Och det gick inte heller, men det kom bra nära. Les Misérables är
inte en dålig film, men den är en besvikelse. Kanske bara för att
mina förväntningar var så höga, men lik förbannat en besvikelse.
Berättelsen
är svår att sammanfatta, men jag ska försöka. Jean Valjean (Hugh
Jackman) stal en limpa bröd för att mata sin systers svältande
spädbarn men greps och kastades i fängelse. Där trivdes han illa
och flyktförsök efter flyktförsök plussade på straffet tills han
till slut släpps efter nitton år. Javert (Russell Crowe) informerar
honom om att det inte innebär att han är fri; han är och kommer
alltid att vara en brottsling.
Valjean
driver runt och försöker få jobb, men ingen vill anställa en före
detta fånge. Hans frälsning kommer när en biskop visar honom
godhet, och han minns vem han en gång var. Han bränner sina papper
- som visar hans identitet och hans brottslingstatus - och gör sig
ett liv. Han blir borgmästare och fabriksägare, och där träffar
han Fantine (Anne Hathaway), en ensamstående mor som tvingats lämna
sin dotter Cosette (Isabelle Allen som liten, Amanda Seyfried som
vuxen) hos ett värdshusägande par som ständigt pressar henne på
mer pengar.
Valjean
tar hand om den sjuka Fantine och när hon är döende lovar han
henne att ta hand om Cosette, men ungefär samtidigt avslöjas han av
Javert och jakten är igång. Valjean lyckas få loss Cosette från
herr och fru Thénardier (Sacha Baron Cohen och Helena Bonham Carter)
och gömmer sig i ett kloster.
När
Cosette vuxit upp träffar hon den unge Marius Pontmercy (Eddie
Redmayne), en student som är insyltad bland revolutionärer. De blir
omedelbart förälskade i varandra och Marius märker tydligen inte
ens att Éponine (Samantha Barks) har varit nerkärad i honom ett bra
tag. Hon är för övrigt dotter till paret Thénardier. Via Cosettes
framväxande förhållande till Marius blir Valjean inblandad när
revolutionärerna startar 1832 års Junirevolution, och givetvis
finns Javert i närheten också.
Varför
blev det här då inte så bra som det borde? Först och främst:
huvudrollsinnehavarna, framför allt Russell Crowe. Han var helt fel
val till den här rollen. Javert sjunger skurkbas, Russell Crowe
sjunger som en vissla. Han har inte rösten, han har inte närvaron,
han har inte känslan, och han har inte utseendet. Det ingår i
Javerts karaktär att han är fysiskt mindre och svagare än Valjean,
men här ser de ganska exakt lika stora ut vilket inte alls passar
med vad de sjunger. Jag förstår inte hur Crowe kom i närheten av
den här rollen.
Jag
tyckte inte om Hugh Jackman som Valjean heller, men han klarar sig
mycket bättre än Crowe. Jackman har i alla fall ungefär rätt
röst, men något är fel med timingen. Ibland hamnar orden bara fel,
som om han hade för bråttom eller glömde texten tills det var ett
ögonblick för sent.
Anne
Hathaway har fått fin kritik för sin insats och hon tillhör det
bästa i filmen, men jag räknade med att hennes version av "I
Dreamed a Dream" skulle få hjärtat att spricka i bröstet på
mig och det hände bara inte. Den där riktiga känslomässiga
kopplingen dök inte upp. Men hon är faktiskt helt underbar under
"Lovely Ladies". Amanda Seyfried är en klart acceptabel
Cosette; där har jag ingenting att klaga på men hon var ingenting
jag blev begeistrad av heller.
Den
riktigt klart lysande stjärnan är Samantha Barks som Éponine. Jag
har ofta tänkt att Marius borde strunta i den där platta Cosette
som han bara sett som hastigast och i stället hänga med Éponine,
en ung kvinna av värld som dessutom känner honom och tycker om
honom på riktigt, inte bara som ett ansikte i fjärran, men det har
aldrig varit så tydligt som i den här filmversionen. Samantha Barks
är ljuvlig i rollen. Jag visste inte medan jag såg filmen - men det
förvånad mig inte att få veta - att hon hade spelat Éponine i
West End. Hennes "On My Own" är ett mästerverk.
Sacha
Baron Cohen och Helena Bonham Carter räddar sina scener, främst
genom att bete sig mer eller mindre inkongruent. Vem kunde tro att
mannen bakom Borat skulle göra sånt som Hugo och den här filmen?
Parets första sång - "Master of the House" - är den jag
tycker sämst om i hela musikalen men i filmen är den den bästa
scenen dittills. Med god marginal. Den är sprudlande, underhållande,
medryckande, karismatisk och rolig. Det var första gången jag
tänkte att det här kunde ordna sig.
De
revolutionära studenterna är bra, allihop, med sina hjärtedunkande
rytmer, idealistiska texter och unga, blodfyllda hjärtan.
Placeringen av "Do You Hear the People Sing?" är briljant,
"One More Day" går inte att fördärva och stämningen på
barrikaderna är helt enkelt klockren.
Om
man tycker om Les Misérables så kommer man inte att avsky den här
filmen, men man kommer förmodligen att längta efter en annan
rollista och lite mer genomtänkta nummer. Om man inte är mycket för
Les Misérables eller musikaler i allmänhet så är det här nog en
film att undvika. Jag är glad att jag såg den - särskilt slutet,
som jag älskade - men jag kan inte låta bli att drömma om vad den
kunde ha varit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar