Vad trevligt det vore att se en bra Adam Sandler-film. Jag hoppas varenda gång, och med få undantag - The Wedding Singer, 50 First Dates, Funny People - blir jag besviken. Normalt är det en tom handling som enbart är till för att ge utrymme för humorlösa skämt om kroppsfunktioner och fördomshyllning, och så en påklistrad känslosnutt på slutet som är omöjlig att ta på allvar.
Den här gången har Sandler gjort något helt nytt: skippat skämten. Japp. Jag brukar inte skratta när jag ser Sandler-filmer men jag brukar i alla fall kunna identifiera när hans fans antagligen gör det. Den här gången kan jag peka på ett enda sånt tillfälle under en nittio minuter lång film.
Så vad finns kvar? Den tomma handlingen. Adam Sandler spelar Max Simkin, en fjärde generationens skomakare i New Yorks Lower East Side. Smågangstern Leon Ludlow (Clifford "Method Man" Smith) dyker upp för att få ett par skor lagade, och han är inte typen som väntar lugnt. Så när Max symaskin går sönder börjar han rota igenom den skräpfyllda källare som hans far (Dustin Hoffman) lämnade efter sig när han försvann, och hittar en antik symaskin.
När han använder symaskinen visar det sig att den har magiska egenskaper; när han tar på sig skorna förvandlas han till skornas ägare. Han börjar genast sy i varenda par han hittar i sin butik och blir svart, transkvinna, en ovanligt storfotad tolvåring...
Det finns förstås komisk potential i det här konceptet, särskilt om man som Sandler inte har särskilt höga krav på komiken. Bara att förvandla sig till kvinna borde han kunna tillfredsställa sin sedvanliga publik på.
Men nej. Han rånar folk på deras skor, han försöker förföra andras flickvänner, han beter sig i största allmänhet som ett gigantiskt svin, men inte ens för hans fans kan det finnas många skratt här. Det är som om han räknar med att hans blotta åsyn är tillräckligt för att framkalla succé.
Det är ändå inte det konstigaste med den här filmen. Det är att den både skrevs och regisserades av Thomas McCarthy, vars första långfilm var den briljanta The Station Agent, vars andra var den ännu bättre The Visitor, och som var en av författarna bakom Up. Hur lyckas man falla från de direkt gudomliga höjderna till att skapa Adam Sandlers största flopp?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar