Forgetting Sarah Marshall var en förvånande bra och rolig komedi som fungerade på varenda plan. Bland annat hade den en outtröttligt underhållande bifigur i rockstjärnan Aldous Snow (Russell Brand). I min recension av Rock of Ages sa jag att Russell Brand gjorde samma sak alltid och det slutade aldrig vara roligt.
Get Him to the Greek bevisar att jag hade rätt. Han är tillbaka som Aldous Snow, men det är den enda kopplingen till Forgetting Sarah Marshall. Snows karriär kraschade efter hans gigantiska flopp "African Child" - detta beskrivs i några korta tidiga scener som fick mig att skratta högt innan förtexterna - och nu har han börjat knarka och dricka igen vilket får TV-komiker att rekommendera aktieköp i Jack Daniels.
Aaron Green (Jonah Hill) arbetar på Snows skivbolag som ägs av Sergio Roma (Sean "P. Diddy" Combs). Det är Aaron som kommer på att det snart är tio år sen Aldous Snow gjorde sin legendariska livekonsert på Greek Theatre i Los Angeles. Ska de inte göra en jubileumskonsert och sälja hur mycket skivor som helst?
Aaron lär sig snart att hålla käften stängd. Det blir hans jobb att se till att den hårt festande Aldous Snow är på Greek Theatre när konserten börjar. Vägen dit går förstås via en massa sprit, knark och groupies. Det är ingen originell historia, men den är förbannat rolig.
Russell Brand förblir som sagt underbart underhållande som Aldous Snow. Den här gången får han till och med uppträda, och det är då han verkligen övertygar. Vi vet allt som Aldous Snow har varit med om innan han kliver upp på scen, vi vet att en benpipa sticker ut ur hans arm. Vi har hört historierna om rockstjärnor som uppträder under orimliga omständigheter men som ändå går ut på scenen och fräser hem det. Aldous Snow gör samma sak i filmens bästa scen, och Russell Brand ser ut, rör sig och låter som en rockstjärna. Låtarna låter som rocklåtar, också. Ett fiktivt skämtbands fiktiva skojlåtar skrivna för en komedi, och jag sitter och lyssnar på dem medan jag skriver. Och sjunger lyckligt med, throwing horns. "Will you come for my bangers? My beans and mash?"
Bland de andra så visar Sean Combs talanger jag inte visste han hade som den fanatiske Sergio Roma. Jonah Hill har förstås det otacksammaste jobbet, det som straight man åt alla galningarna, publikens plågade ställföreträdare. Det sköter han fint, med några bra egna ögonblick också, och får uppbackning från bifigurerna: Rose Byrne som Aldous ex Jackie Q, Elisabeth Moss som Aarons flickvän Daphne Binks och Colm Meaney som Aldous far i en fantastisk festscen.
Bland de andra så visar Sean Combs talanger jag inte visste han hade som den fanatiske Sergio Roma. Jonah Hill har förstås det otacksammaste jobbet, det som straight man åt alla galningarna, publikens plågade ställföreträdare. Det sköter han fint, med några bra egna ögonblick också, och får uppbackning från bifigurerna: Rose Byrne som Aldous ex Jackie Q, Elisabeth Moss som Aarons flickvän Daphne Binks och Colm Meaney som Aldous far i en fantastisk festscen.
Get Him to the Greek har sina svaga punkter. Det finns en "rape is funny when it's female on male"-scen som hade varit direkt mardrömslik om den hade varit könsreverserad. Filmen blir också sämre så fort den lämnar sina komiska spår och försöker vara allvarlig.
Fram till slutet. Då börjar den plötsligt fungera på det allvarliga planet också, och jag känner med både Aaron och Aldous, och deras ansiktsuttryck har riktig betydelse. Det är en väldigt fin avslutning på en film som dittills bara har varit en - visserligen väldigt rolig - halsbrytarkomedi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar