Detta är en intelligent film. Den presenterar oss med ett märkligt mysterium som till synes inte kan ha någon vettig lösning, och sen ger den oss ledtrådar som bit för bit hjälper oss att nå fram till svaret. Förhoppningsvis en stund innan huvudpersonen gör det, så att vi får känna oss smarta. Det gjorde jag, i alla fall.
Den börjar i Paraguay där Barry Kohler (en ung Steve Guttenberg) har upptäckt att doktor Mengele (Gregory Peck) och en rad andra nazister håller sig gömda och smider någon svårbegriplig plan. Han kontaktar sin hjälte, den Simon Wiesenthal-inspirerade nazistjägaren Ezra Lieberman (Laurence Olivier), som dock inte lyssnar på honom förrän han lyckats spela in Mengeles order till sina undersåtar.
Mengele ger dem en lista på 94 namn, alla statstjänstemän runt om i Europa och Amerika. Allihopa ska dö under de närmaste trettio månaderna och alla vid 65 års ålder. Han vägrar förklara varför och det tycks inte finnas någon anledning att döda de här männen - bland dem finns en postmästare utanför Uppsala och en kraftverksinspektör i Storlien. Inte några uppenbara måltavlor för mordiska nazister.
Kohler försvinner och Lieberman börjar med sina egna efterforskningar. Vi får följa dels honom och dels nazisterna medan män dör och mysteriet trådas upp. Det finns meningsskiljaktigheter på båda sidor, återvändsgränder åt Lieberman, och över alltihop svävar frågan om vilket syfte allt det här rimligen kan ha. När svaret äntligen serveras har vi redan räknat ut det, precis som det ska vara. Och den slutliga kampscenen är en vacker cocktail av strid, standoff, dialog och spänning; den använder flera ovanliga element för att skapa något speciellt.
Jag tycker mycket bra om The Boys from Brazil, en thriller av ett slag man sällan får se. Med äkta karaktärer, äkta tvetydigheter, och en klar tråd som drar historien framåt - även om den rör sig lite väl långsamt ibland - så är den en välförtjänt klassiker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar