Mallory Kane (Gina Carano) är agent av ett slag som aldrig specificeras men definitivt involverar våld. Hon arbetar för ett företag som sysslar med "operations". Något har uppenbarligen gått fel - det gör det alltid - och när hon sitter på ett café dyker Aaron (Channing Tatum) upp och det slutar med slagsmål.
Den
oskyldige förbipasserande Scott (Michael Angarano) hjälper henne
och de flyr tillsammans i Scotts bil. Under bilfärden berättar
Mallory vad det är som pågår och vi får se det i återblickar som
blandas med filmens nutid.
Vad
det handlar om är mindre viktigt. Det här är en actionfilm av den
gamla ullen, som pusslar ihop en handling som fungerar väl nog för
att inte distrahera oss och som ger anledning till gott om
välkoreograferade slagsmålsscener.
Det
som gör den här filmen annorlunda är Gina Carano, som är ett
riktigt fynd. Före detta MMA-utövare på elitnivå, före detta
American Gladiator, och vacker på ett i Hollywood ovanligt sätt.
Hon ser ut som en snygg kvinna som faktiskt kan ta hand om sig i
slagsmål, och det beror på att hon kan det. Inte bara hennes
karaktär, utan hon själv.
Det
betyder inte att en kvinna som Mallory Kane skulle kunna finnas, men
det gäller alla actionhjältar. I verkligheten hade hon varit död
efter halva filmen, bara därför att varje sannolikhetskurva förr
eller senare når sitt slut. Hur bra man än är finns det en gräns.
Det betyder bara att om en kvinna som Mallory Kane fanns, skulle hon
förmodligen se ut som Gina Carano. Hon är inget benrangel som
Cameron Diaz och Lucy Liu i Charlie's Angels.
Slagsmålsscenerna,
som ju är filmens poäng, har en väldigt speciell karaktär. Visst
är de orealistiska, men de är betydligt närmare verkligheten än
det vi är vana att se. Jag vet inte hur mycket Gina Carano hade att
säga till om angående koreografin men jag misstänker att det var
en hel del. Slagsmål som liknade dessa har jag sett förut, i en
MMA-ring.
De
kommer inte riktigt fram till det bästa i genren, som scenen i
Grosse Pointe Blank som lyckas med att vara realistisk och
underhållande på samma gång, men de är fascinerande att se bara
för nyhetsvärdet. Nu för tiden när actionscener blir tråkigare
och tråkigare i takt med att effekterna blir bättre och bättre är
det skönt att se en hjälte som verkar ha varit på plats medan
kamerorna rullade, en kvinna som verkligen sparkade och slog. Hur
mycket av det är på riktigt och hur mycket av det är CGI? Jag vet
inte, men det ser ut ungefär som när Errol Flynn fäktades. Det är
gott nog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar