En gång i tiden älskade
jag Mel Brooks filmer, och filmerna jag älskade då älskar jag
fortfarande. Allting som på svenska började med "Det våras
för...": The Producers, Young Frankenstein, Blazing Saddles,
Spaceballs, High Anxiety... till och med Robin Hood: Men in Tights
som inte hyllades som de andra men som helt enkelt var fånigt kul.
Jag såg namnet Mel Brooks som en kvalitetsgaranti. Han kunde inte
göra fel.
Tills jag såg Dracula:
Dead and Loving It. Jag kunde inte tänka mig annat än att jag
skulle skratta mig igenom den. Den hade Brooks, den hade Leslie
Nielsen, den var en parodi vilket jag vid den punkten i mitt liv
fortfarande fann oemotståndligt - det handlade förstås om att
känna sig smart genom att känna igen referenserna. Så jag satte
mig ner med höga förväntningar, och blev besviken.
Jag kanske bara hade
blivit för gammal, det var kanske inte lika lätt att underhålla
mig enbart genom referenser till saker jag hade sett. Eller så var
Dracula: Dead and Loving It bara sämre än alla andra Mel
Brooks-filmer. Efter att ha sett om den sisådär femton år senare
och läst vad kritikerna sa lutar jag åt det senare. Den har ett
grundläggande problem: den är inte vidare rolig.
Det dyker upp några små
skratt här och var. Leslie Nielsen är faktiskt vansinnigt duktig på
sin kärnkompetens, att vara någon som beter sig som en straight man
medan han i själva verket är en fullständig tokdåre. Han fungerar
som bäst när han är en vanlig man som inte verkar medveten om allt
det galna som pågår runt honom. Här spelar han Dracula, så han
får få chanser att utöva sin konst.
Historien är inte
riktigt den välbekanta då den är tagen från 1931 års Dracula
snarare än Bram Stokers bok. Det är inte Jonathan Harker (Steven
Weber) som anländer till Draculas transsylvanska slott utan Thomas
Renfield (Peter MacNicol). Renfield förslavas av den hypnotiske
Dracula och de reser tillsammans till London där de träffar Harker,
hans chef doktor Seward (Harvey Korman), Sewards dotter Mina (Amy
Yasbeck) och hans skyddsling Lucy (Lysette Anthony).
Liksom i boken är det
Lucy som blir Draculas första offer, och nu kallas doktor van
Helsing (Brooks själv) in. Det blir hans jobb att rädda Lucy, räkna
ut vem vampyren är, och till slut besegra Dracula. Allt det här
fortgår ungefär som i vilken version av Dracula som helst, vilket
inte är ett gott tecken. Det gör att skämten trycks in mellan
händelserna och handlingen ibland måste pausa för att Brooks ska
visa oss något kul.
Det är en svaghet hans
filmer ofta haft men sällan är det så illa som här. Normalt
brukar det finnas en handling som i sig åtminstone har komisk
potential, så att skämten inte är artificiella tillägg
utplacerade i efterhand.
Det är ändå inte det
värsta med Dracula: Dead and Loving It. I så fall hade den fungerat
betydligt bättre. Det värsta är att skämten oftast antingen
missar målet eller bara inte är roliga. Det finns bra ögonblick
här, men det kommer inte i närheten av att vara nog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar