Den rika författardottern
Roxy (Marilyn Manning) hälsar på sin pojkvän, den
dunebuggyfixerade Elvisfantasten Tom (Arch Hall Jr.) innan hon kör
ut i den kaliforniska öknen på väg till en fest. I stället kör
hon rakt in i Eegah, en grottmänniska av det slag som aldrig synts
utanför tecknad film, komplett med klubba och djurhud som lämnar
ena axeln bar. Hon svimmar - hon är trots allt en kvinna i en
sextiotalsskräckfilm; det finns konventioner att följa - och när
hon vaknar börjar hon genast berätta om "jätten" hon
träffade.
Trots att varelsen i
fråga spelas av den 217 centimeter långe Richard Kiel är hans
längd bland det minst remarkabla med honom, men det är hur som
helst det hon fixerar på. Hon lyckas övertyga Tom och sin far (Arch
Hall Sr.) och fadern ger sig iväg med helikopter för att spana
efter jätten. Han hoppas att det finns en bok i det här.
Eegah visar sig vara den
siste ättlingen av ett folk jättar som tydligen i flera århundraden
levt oupptäckta och kritvita inom gångavstånd från
civilisationen. Vad som fick honom att plötsligt trampa in på
bilvägen är helt oklart, men det är inte det största problemet
med den här filmen.
Det är faktiskt svårt
att välja. Är det att vildmannen Eegah ser ut som den slappa
civilisationsprodukt Richard Kiel var? Är det den inkongruenta
bakgrundsmusiken? Är det ett par besynnerliga instoppade komiska
element som inte har något i en skräckfilm att göra? Är det att
ingen inblandad kan agera alls, utom möjligen Kiel som inte får en
chans att visa det då hans roll består av att lufsa omkring och
vara preverbal?
Eller kanske att filmens
finansiär Arch Hall Sr. från början planerade den som ett sätt
att göra stjärna av hans son Arch Hall Jr., som inte förefaller
vara stjärnmaterial. På så vis får han ett par horribla
sångnummer som inte gör annat än att sträcka ut filmen. Hans
karaktär är ändå bättre än Marilyn Mannings. Den tid hon inte
använder till att leka Scheherazade för att undvika våldtäkt
eller försvara mannen som försöker våldta henne använder hon i
stället till att svimma, skrika och falla till marken för att utan
synbar anledning bli orörlig.
Eller så är det att den
är så obegripligt tråkig att jag fick se den här nittiominutersfilmen i tre etapper för att orka. Och jag är ändå
killen som har sett Manos the Hands of Fate tre gånger och tog mig igenom både The Room och The Beast of Yucca Flats utan minsta avbrott. Eegah är
kanske inte fullt så dålig, men den är definitivt så tråkig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar