Titeln "den sämsta
film jag någonsin sett" har en ny innehavare. The Beast of
Yucca Flats inte bara förtjänar att nämnas i samma andetag som
Manos the Hands of Fate och Plan 9 from Outer Space, den överträffar
dem. Hal Warren och Ed Wood hade i alla fall historier att berätta
och en rudimentär uppfattning om hur historier fungerar. Inget
liknande syns till i The Beast of Yucca Flats.
I den första scenen ser
vi en kvinna (Lanell Cado) som precis avslutat sin dusch. Hon visar
tittaren sina bröst och sen blir hon överraskad av en man som
tydligen stod fullt synlig framför henne. Han stryper henne, hon
vägrar av oklar anledning göra motstånd, och hon dör. Förtexter
följer, Anthony Cardoza presents The Beast of Yucca Flats. Man kunde
kanske tro att titelns monster är mannen som dödade Lanell Cado, en
kringvandrande kvinnomördare kanske? Men föga. Scenen har ingenting
med resten av filmen att göra, får aldrig någon förklaring, och
enligt producenten Anthony Cardoza var den bara med därför att
regissören/manusförfattaren Coleman gillade nakenscener.
Efter förtexterna (som
ser ut exakt som eftertexter) börjar själva filmen. En
berättarröst (även den Coleman Francis) läser upp handlingen för
oss och är en konstant närvaro genom hela filmen. Vad den än säger
levereras med en dramatisk ton värdig de bästa för- och
eftersnacken från The Twilight Zone. Den tjatar mycket om framsteg
och "the betterment of mankind" men det går inte att reda
ut om den är för eller emot. Triviala ting förmedlas med en röst som låter som om den delar ut odödliga universalsanningar.
Varför behövs en
berättarröst för att hålla oss informerade? Dels för att det
förmodligen var enklare än att skriva ett manus med den minimala
intelligensnivå som krävs för att vi ska få veta handlingen på
traditionellt sätt, men också dels för att filmmakarnas kameror
inte kunde ta upp ljud så allt ljud är pålagt i efterhand. De var
givetvis inte skickliga nog att synka ljudet efteråt, så de valde
en briljant lösning: ingen i The Beast of Yucca Flats talar i
närbild. Ur bild, med ansiktena bortvända, med munnarna dolda eller
sedda på långt håll, ja. I närbild, nej. I stället får vi
berättarröstens oändliga malande och creepy violins, ofta på
samma gång.
Handlingen berör den
sovjetiske vetenskapsmannen Joseph Javorsky (den svenske brottaren
Tor Johnson, känd från Plan 9 from Outer Space), som hoppat av till
USA med en portfölj full av militära hemligheter. För debriefing
förs han till Yucca Flats (verklighetens Yucca Flat), ett
atombombtestningsområde, men tätt i hälarna har han två
sovjetiska agenter. Det blir biljakt, och Javorskys förare flyr rakt
in i farozonen. Är man så dum förtjänar man ungefär allt man
drabbas av, och mycket riktigt: efter en eldstrid och planlös
promenad ut i öknen detonerar en atombomb. Den sätter eld på
Javorskys portfölj men dödar honom inte. I stället förvandlar den
honom till titelns monster, ett brännskadat missfoster som stapplar
omkring och stryper människor som av oklar anledning vägrar göra
motstånd.
Normalt får man se
monstret bit för bit innan det stora avslöjandet kommer mot slutet
av filmen. Francis och Cardoza har hört talas om den tekniken, så
de håller Tor Johnson dold. En liten stund. Och sen behandlar de
honom som om det stora avslöjandet fortfarande är på väg.
De två poliserna Jim
(Bing Stafford) och Joe (Larry Aten) hittar ett av Javorskys offer
och börjar jaga mördaren genom den stekheta öknen. Jim tar med sig
ett gevär och går upp i ett flygplan för att spana från luften.
Joe ger honom rådet att skjuta först och ställa frågor sen, och
vid Gud, det är vad han gör. Så fort han ser en man på marken är
det fram med geväret och iväg med kulorna. Att den paniskt flyende
mannen i själva verket är en oskyldig familjefar på semester
(Douglas Mellor), det är inget som lagens tjänare bryr sig om att
ta reda på. Som tur är så är det en magisk man som jagas; när
han blir skjuten faller han till marken, till synes död, men en
liten stund senare är han helt oskadd. Han är inte den ende i
filmen med denna mutantkraft.
Javorsky raglar runt och
letar män att strypa ihjäl och kvinnor att strypa medvetslösa så
han kan lämna dem i öknen. Hans motivation är högst oklar, men
han är ju ett atommonster och vem vet vad sådana kan hitta på?
The Beast of Yucca Flats
förtjänar legendstatus även bland de sämsta av sämsta filmer.
Dess tekniska tillkortakommanden slår till och med Manos the Hands
of Fate. Dess historia är i klass med en del noveller jag skrev i
lågstadiet. Berättarrösten hör inte hemma i filmen, vare sig till
innehåll eller ton. Jag beskyller ofta dåliga handlingar för att
vara funktionella; den här är inte ens funktionell. Om jag kallade
den "befintlig" är det den bästa komplimang den kommer
att få.
Men framför allt är The
Beast of Yucca Flats outhärdligt, plågsamt tråkig. Den är inte
ens en timme lång och hade kunnat klippas ner till en halvtimme, och
bli bättre. Stryk nakenscenen i början, lägg in en scen eller två
för att förklara de värsta brotten mot mänskligheten, och så har
vi en film som fortfarande är fasansfullt dålig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar