torsdag 25 april 2013

The Greatest Show on Earth (1952) - 5/6


Detta är en film om cirkusar. Vi får alla de välkända ingredienserna - dödsföraktande trapetskonstnärer, festliga clowner, obegripligt väldresserade djur och vackra kvinnor som inte bär onödigt mycket kläder. Men redan i inledningsorden, uttalade av den legendariske regissören Cecil B. DeMille, får vi veta att detta handlar om mycket mer än så. Bakom de konstfärdigt målade kulisserna är cirkusen en gigantisk, komplicerad maskin, ständigt sekunder från total katastrof, en egen värld där döden ständigt lurar men aldrig får lov att visa sig för publiken.

Därför är huvudpersonen ingen akrobat eller domptör utan cirkusdirektören Brad Braden (Charlton Heston, numera mer känd som vrickad vapenförespråkare men på sin tid en riktig filmstjärna av ett slag som kanske inte riktigt finns, längre). Den välskulpterade inledningsscenen följer honom på en promenad genom cirkusen där han visar samma skicklighet vare sig det gäller att förhandla med ägare, lugna ner primadonnor eller behandla en giraff som fått ont i halsen. Det är omöjligt att inte tycka om honom.

Brad har ett problem. Ägarna vill köra en kort säsong i år, hålla föreställningar i de stora städerna som är säkra kassakor och strunta i det ändlösa turnerandet på vischan där man aldrig vet hur många som dyker upp. På så vis kanske de missar lite vinst men de tar också en mycket lägre risk, och vinstmarginalen är hur som helst högre i storstäderna.

Men det betyder också att cirkusartisterna tjänar mindre eftersom de gör betydligt färre föreställningar, och det är Brad som måste förklara det för dem. Dessutom ser han något mörkt i ägarnas plan som är svårare att sätta i ord. Att bara sätta upp i de stora städerna och skippa turnerandet går emot cirkusens själ, dess ande. Han kan inte förklara det för slipsnissarna, men han känner det. Cirkusen är för honom mer än bara affärer.

Han lyckas övertala ägarna att låta honom ta cirkusen på långturné, så länge den går med vinst. Men för att lyckas med det var han tvungen att engagera demonakrobaten The Great Sebastian (Cornel Wilde), och The Great Sebastian arbetar bara i stora manegen. Problemet är att Brad lovat bort den stora manegen till Holly (Betty Hutton), som väntat på sin chans och dessutom är något slags halvt-om-halvt-flickvän till Brad.

Det är upplagt för rivalitet och Sebastian och Holly börjar nästan genast tävla med varandra. Striden pågår högt upp under tälttaket, där de utmanar varandra genom allt farligare tricks och konster. Brad håller fötterna på jorden och vill bara få ner dem på marken i ett stycke.

Det är bara en bråkdel av intrigerna som pågår runt cirkusen. Gangstern Henderson (Lawrence Tierney) driver någon form av smutsigt spel genom sin bulvan Harry (John Kellogg). Angel (Gloria Grahame) är förälskad i Brad och själv jagad av elefanttränaren Klaus (Lyle Bettger). Kärlekstrådarna blir ännu snårigare av att Sebastian är nästan lika känd för sitt kvinnotycke som för sin akrobatik. Och så är det clownen Buttons (den fantastiske James Stewart, ständigt lika sevärd), som aldrig syns utan smink och bär på hemligheter.

Filmens cirkus är Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus, en cirkus som alltjämt finns och vars slogan är just The Greatest Show on Earth. Över åttio av cirkusens artister deltog i filmen och gjorde dess cirkuskonster magnifika, och på sätt och vis var kanske hela filmen en enda lång reklamfilm. Det är förstås ett argument mot den, men det är svårt för mig att tycka illa om något så här skickligt hopsatt, välspelat och professionellt utfört. The Greatest Show on Earth är bara härlig att titta på, en underbar liten upplevelse.

Den vann Oscar för bästa film, vilket sedan dess tämligen konsekvent betraktats som ett misstag. Jag antar att jag kan hålla med där. Det här är inget legendariskt mästerverk och jag kan inte föreställa mig att det inte fanns en enda bättre film 1952. Men de som kallar den för en av de sämsta filmer som vunnit Oscar för bästa film har mer fel än akademin hade; jag kan på rak arm komma på åtminstone fem som är betydligt sämre och då finns det gott om segrare jag inte sett (för de intresserade: Shakespeare in Love, Midnight Cowboy, Braveheart, The Hurt Locker och särskilt Gladiator). Den må ha sina fel och en fullständigt inkorrekt motivation från början, men The Greatest Show on Earth är en film som påminner mig om varför jag älskar film. Även när det inte är stor konst är det njutbart.

Inga kommentarer: