Först och främst: När
jag började med den här filmbloggen så bestämde jag mig för att
använda filmers originaltitlar utom när de var på ett annat
alfabet; då använde jag i stället den titel som filmen är mest
känd under här i mina hemtrakter. Anledningen var att om jag skulle
använda de officiella svenska titlarna skulle jag förr eller senare
bli tvungen att skriva sånt som Highlander - bara en överlever, Tom
i bollen, Ett herrans liv och Gasen i botten Tony Montana. Och så
lågt var jag inte riktigt beredd att sjunka.
Dessutom lät det mig
undvika sådana larvigheter som att kalla La Piel Que Habito för The
Skin I Live In. Allvarligt talat, en engelsk svensk titel på en
spansk film? Vilket geni kom på den idén? Men där illustreras
också problemet med den här policyn, nämligen att alla känner
till The Skin I Live In och ingen har hört talas om La Piel Que
Habito. På samma sätt är Sarahs nyckel eller Sarah's Key betydligt
kändare än Elle s'appelait Sarah, Once Upon a Time in Anatolia
bekantare än Bir Zamanlar Anadolu'da och Den andalusiska hunden
direkt berömd medan Un chien andalou bara frambringar tomma blickar.
Därför tänker jag i
fortsättningen använda den titel som bäst förmedlar vilken film
det handlar om, och trots den medföljande parentessjukan notera
originaltiteln bredvid, när det behövs. Första exemplet är dagens
diskussionsobjekt, den finska Lapland Odyssey eller, som finnarna
själva skulle säga, Napapiirin sankarit.
Janne (Jussi Vatanen) är
arbetslös och bor i en döende nordfinsk by. Männen tar livet av
sig så ofta att det finns ett särskilt träd för saken och
kvinnorna flyttar därifrån. Janne har dock inte bara lyckats hålla
sig vid liv utan skaffa sig en fru, Inari (Pamela Tola). Hon börjar
dock tröttna på att jobba för att försörja sin slappande,
öldrickande man och en fredagmorgon lägger en 50-euro-sedel på
nattduksbordet och säger åt honom att köpa en digitalbox innan de
stänger klockan fem.
Janne misslyckas
naturligtvis med detta uppdrag och efter ett svavelosande gräl
ställer Inari ultimatum: köp en digitalbox. Nu. Eller förlora mig.
Bara en sak att göra. Janne samlar ihop sina kompisar Kapu (Jasper
Pääkkönen) och Räihänen (Timo Lavikainen) och ger sig ut på
digitalboxjakt.
Den här sortens filmer -
några deadbeats på quest - har ett fastställt mönster där det
blir värre och värre och händer allt mer bisarra och besynnerliga
saker, lite i taget så att man hinner genomgå normalisering, och
när huvudpersonerna till slut jagas av en steppande björn utklädd
till Shirley Temple så är det både jätteroligt och en fullt
naturlig följd av vad som hänt hittills. De bästa filmerna i
genren, som Harold and Kumar Go to White Castle, driver det mönstret
hela vägen i mål och Lapland Odyssey fungerar också som bäst när
den följer det.
Men Lapland Odyssey är
tyvärr en mycket ojämn film. Ibland är den skratta-högt-rolig.
Ibland är den småkul. Ibland segar den bara på. Den har sina
fantastiska stunder men alldeles för många mediokra. Den drar i
bromsen när den inte borde, och det blir aldrig några steppande
björnar, utklädda eller inte. Visst händer bisarra saker, men det
kommer ingen stegring. Det är mer eller mindre samma sak hela tiden,
småhistorier som avverkas. Bara Jannes desperation och målmedvetenhet
stegras.
För mig hoppade Lapland
Odyssey fram och tillbaka mellan sevärd och inte sevärd. Skratten,
de lustiga situationerna och det faktiskt härliga slutet fick den
att landa på rätt sida av gränsen, men jag kan inte låta bli att
önska att den hade vågat trampa gasen i botten när det behövdes.
2 kommentarer:
Hade önskat en mer utförlig recension men det kanske är svårt utan avslöja för mycket? Skulle nog ge en femma enligt din skala.
Kände att det här är den sortens film där man vill veta så få detaljer som möjligt. Det roliga är att se hur det blir värre och värre.
Skicka en kommentar