Vi
har en ny medlem i klubben "filmer som får vuxna män att
gråta". Warrior är en fightingfilm, en film om hårda män som
slåss mot andra hårda män, men den hade inte varit så bra som den
är om den inte hade haft en genomgående känslomässig kärna.
Matcherna betyder något i Warrior.
Dess
huvudpersoner är bröderna Conlon, Brendan (Joel Edgerton) och Tommy
(Tom Hardy). De växte upp tillsammans med en våldsam alkoholist
till far (Nick Nolte) och en mor som till slut fick nog och gav sig
av. Tommy följde med henne, Brendan stannade. De har inte träffats
sen dess, båda har anledning att hata den andre, och det enda de har
gemensamt är att de båda är slagskämpar. Tommy brottades och är
krigsveteran, Brendan utövade Mixed Martial Arts på proffsnivå.
Det som till slut för dem samman igen är att de oberoende av
varandra blir tvungna att börja fightas för pengar, och de hamnar i
samma turnering. Det är sexton kämpar, direktutslagning, och fem
miljoner dollar till vinnaren.
De
två bröderna kunde inte vara mer olika. Brendan är gift med Tess
(Jennifer Morrison), har två döttrar och är en populär
fysiklärare, omtyckt av sina elever. Brendan och Tess bor i ett
vackert hus och ser ut att leva i en förortsidyll, men bakom
kulisserna har den yngsta dottern hjärtproblem och
sjukhusräkningarna har gjort att paret halkat efter med
avbetalningarna på huset. Nu riskerar de vräkning och den enda
utväg Brendan ser är att gå tillbaka till ringen. När
skolledningen hör talas om hans första match blir han avstängd
utan lön, och nu måste han vinna för att överleva.
Tommy
lever ensam, tyst och bitter, fylld av minnen från barndomen,
moderns sjukdom, kriget i Irak, det han upplevde som broderns svek.
Han dyker upp hemma hos sin far efter fjorton års bortovaro, inte
för att bygga några broar utan för att han behöver en tränare,
och det var fadern i alla fall alltid bra på. Han dikterar
villkoren. Det är bara träning, inget annat. Han vill inte höra
ett ord som inte handlar om det. Och han vill inte träffa Brendan.
Även
i ringen är de olika. Tommy är en brutal stridsmaskin som rusar in
i sin fiende och hamrar tills det inte finns något kvar som kan slå
tillbaka. Brendan är försiktig, tålmodig, stryktålig och ständigt
den som slår ur underläge. Medan Tommy inte verkar ha någon rädsla
kvar förefaller Brendan konstant orolig, som om han väntar sig att
han ska falla sönder vid nästa träff.
De
här rollerna spelas kompetent och uppslukande av Tom Hardy och Joel
Edgerton. Jennifer Morrison har en otacksam roll - det finns bara en
sak som en fru kan göra i en film som Warrior, och det är att oroa
sig och vilja att maken ska sluta slåss - och lyckas därför aldrig
bli något annat än Brendans accessoar. Bechdeltestet har inget att
hämta här.
Det
är Nick Noltes spel som tar hem medaljen. Hans Paddy Conlon är en
ex-alkoholist (tusen dagar nykter) som är smärtsamt medveten om
allt han har gjort fel i sitt liv. Han försöker bli en bättre
människa men fruktar att frälsning och förlåtelse inte ligger
inom räckhåll. När Tommy dyker upp gör han allt för att
återuppleva gamla tider, men Tommy är inte intresserad och Paddy
tar smäll efter smäll. De som står en närmast vet bäst hur de
ska såra en.
Den
bästa scen jag sett Nick Nolte göra kommer när Paddy försöker
besöka Brendan hemma. Han är nykter, han har fått ordning på sitt
liv, och nu vill han känna sin son igen, sin svärdotter, sina
barnbarn. Men reglerna är stränga: telefon eller brev. Ingen annan
kontakt. Det är en hjärtekrossande scen, perfekt utförd med naken
sårbarhet av Nolte.
Fightscenerna
i Warrior är några av de mest spännande och absorberande jag sett.
Om jag ska anmärka på något så är det att jag hellre hade sett
en stillastående kamera eller i alla fall en som inte rörde sig
lika fort och kaotiskt som kämparna själva. Längre klipp,
tydligare action och färre hopp, så att vi hade kunnat följa
matchen bättre. Men det är väl inte inne i dag.
Warriors
geni är att den löst fightingfilmens grundproblem: vi vet att Rocky
kommer att vinna, om det inte råkar vara den första filmen och han
sagt att han bara vill stå upp när det är över, och då vet vi
att han kommer att stå upp när det är över. I Warrior har vi två
huvudpersoner, två hjältar som är fiender till varandra och förr
eller senare kommer att mötas. Vi vet inte hur det kommer att gå.
Vi vet inte ens vem vi hejar på. Jag kunde i alla fall inte bestämma
mig. Båda behöver segern, båda förtjänar den enligt all
dramaturgi som finns, båda är karaktärer vi känner och tycker om.
Därigenom
har ju Warrior skapat sig ett helt nytt problem. Vad kan det finnas
för bra slut på den här historien, när vi inte vill att någon
ska förlora och någon ändå måste? Hur Warrior faktiskt löser
det problemet - ja, det är då vuxna män börjar gråta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar