tisdag 30 oktober 2012

The Tall Man (2012) - 5/6


Det här var inte vad jag väntade mig. Jag vet inte ens i vilken genre jag ska placera den här filmen. Den har kallats för skräckfilm men den är inte - som de bästa skräckfilmerna - genuint otäck, och den ser inte som sin uppgift att vara genuint otäck. Den är däremot genuint överraskande, och manipulerar tittaren på ett sätt som hen inte kan försvara sig mot.

Det finns en del man hade kunnat göra för att göra den bättre, saker som jag inte kan prata om utan att förstöra filmen. The Tall Man är inte perfekt men den är något unikt och jag njöt av att inte ha en aning om vart den var på väg.

Platsen är en småstad på utdöende. En gång i tiden levde den på sin numera nerlagda gruva, och nu sjunker den bara djupare ner i fattigdom, arbetslöshet och depression. Här finns ingen framtid, bara en långsam utförsbacke.

Dessutom hemsöks staden av en mer påtaglig förbannelse: barn kidnappas, försvinner spårlöst och syns aldrig mera till. Är de döda? Hålls de fångna? Är de i en våldsam pedofils våld? Inga ledtrådar står att finna. Den lokala legenden skyller på "The Tall Man", en mystisk varelse som ibland siktas men ingen tycks kunna fånga.

Här lever änkan Julia Dunning (Jessica Biel) tillsammans med sin son David (Jakob Davies) och barnflickan Christine (Eve Harlow). En natt vaknar hon och hittar Christine misshandlad och bunden på golvet, och David är försvunnen. Julia rusar ut i natten och jagar efter The Tall Man som tagit hennes son. Därifrån får vi följa med när stadens mysterium nystas upp.

Nej, The Tall Man är ingen skräckfilm. Den lånar estetiken, den lånar upplägget, men den följer inte genren, vilket antagligen är anledningen till de svala recensionerna den fått. Den har huvudsakligen setts av skräckfilmsfantaster och de kommer inte att uppskatta det här när de väntat sig en rysare. Jag hyser däremot åtminstone lite kärlek för snart sagt varenda genre och är extra förtjust i att bli överraskad på ett sätt som fungerar. Därför tyckte jag om The Tall Man.

Inga kommentarer: