Detta
är egentligen två filmer, och den ena är mycket bättre än den
andra. Gränsen mellan dem är så uppenbar att jag inte skulle bli
förvånad om det fanns två manus som någon fick betalt för att sy
ihop till en film för att spara pengar.
Vi
tar dem en i taget. Den första är en actionfilm som fick mig att
undra vad som hänt med den genren. En gång i tiden handlade det om
action, saker som hände, spänning, upphetsning. Nu handlar det om
blixtsnabba klipp och desorientering. En gång i tiden fäktades
Errol Flynn och Basil Rathbone med varandra. Nu
står John Travolta bakom en pelare och slösar löskulor vars måltavlor
vi inte har möjlighet att bry oss om.
Bakom
detta står Pierre Morel, som gjorde den mycket bra Taken, och Luc
Besson som gjort filmer som Léon (fantastisk), The Fifth Element
(rolig, harmlös underhållningsfest) och Transporter (mycket bättre
än jag väntade mig). Nu har de i stället hjälpts åt med en
historia om James Reese (Jonathan Rhys Meyers), assistent till den
amerikanske ambassadören i Paris. Reese drömmer om att bli
CIA-agent och tar skumt uppdrag efter skumt uppdrag i hopp om att
imponera på CIA-cheferna. Han lyckas och får veta att om han klarar
det här sista jobbet så är det klart, han är inne.
Jobbet
består i att på flygplatsen hämta Charlie Wax (John Travolta med
rakat huvud och skägg) och sen hjälpa honom med vad som helst medan
han är i Paris. Reese får honom genom tullen och sedan börjar en
timslång actionscen - och inte en bra en, heller. Wax drar Reese
från plats till plats, skjuter och skjuter, och inget av det betyder
något.
Det
blir aldrig tid att hämta andan. Det är samma sak om och om igen:
Reese och Wax går fram till ett gäng hårdingar, pratar med dem,
och sen börjar kulorna flyga. Wax drar ett par olika historier om
vad det är de håller på med och när han ändrar sig skäller han
ut Reese för att han var dum nog att tro på den förra. Det viktiga
är att det är en massa människor som måste skjutas, och Wax är
actionhjälten som ska göra det.
Han
är dock inte mycket till actionhjälte. Visst, människor dör. I
drivor. Karaktären kan uppenbarligen slåss, och döda, och skjuta,
och allt annat han behöver. Men vad gör han egentligen? John
Travolta ger knappt intryck av att röra sig, för det mesta, kanske
för att om man ser ut som John Travolta gör nu för tiden så kan
man inte röra sig som Charlie Wax skulle behöva. Det finns aldrig
någon känsla av närvaro, av rörelse, av stridens intensitet. Det
bara smäller en massa, och sen ligger alla skurkarna döda.
Är
det meningen att vi ska hata Charlie Wax? Jag vet i alla fall inget
annat sätt att reagera på denne skrävlande, ljugande, högröstade
skitstövel till buffel som John Travolta genom episkt överspel
försöker förvandla till något charmigt och roligt.
Det
blir kväll, några dussin skurkar har dött, och Reese bjuder hem
Wax på middag till lägenheten som han delar med fästmön Caroline
(Kasia Smutniak). Här börjar den andra filmen, och From Paris with
Love blir aldrig sig lik igen. Den byter växel och blir kapabel att
följa människor som pratar med varandra, inte bara krutrök och
blod. Charlie Wax kan plötsligt sitta och ha ett samtal med
människor som om han vore en själv.
Från
och med nu dras det ner på actionscenerna, och när det blir action
är det betydligt bättre gjort än i första halvan. Inga fler
eldstrider i trånga lägenheter, utan nu är det jakt till fots och
i bil och Charlie Wax rör faktiskt på sig och vi kan se vad som
händer. Filmen blir betydligt smartare och mer intressant, och
precis samma sak händer med både Reese och Wax. I stället för en
tråkig, meningslös actionfilm som inte producerar ett enda
minnesvärt ögonblick får vi en hyggligt välgjord thriller där
det viktiga är vad karaktärerna tänker och känner och säger,
inte hur fort de kan spotta hett bly.
Det
är fascinerande, faktiskt. Hur kunde människorna som gjorde den
första halvan också göra den andra? Varför krävde den andra
halvan en så lång och obehaglig transportsträcka? Finns det någon
som inte - på det ena eller andra sättet - blir besviken på den
här filmen?
Fram
till middagen hemma hos Reese och Caroline är From Paris with Love
en film som lika gärna inte kunde ha gjorts. Därifrån är den helt
annorlunda, fortfarande långt ifrån ett mästerverk, men ändå
något som kunde ha blivit sevärt om det bara hade tillåtits fylla
hela filmen. Varför brydde vi oss om att titta på alla de där döda
människorna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar