Brandon
(Michael Fassbender) lever ensam i en lägenhet som är lika tom och
vit som ett laboratorium. Den behöver inte vara mer än så, för
den är bara till för att innehålla hans kropp, som i sin tur
förvandlats till ett simpelt verktyg. Han håller den i form, men
inte för sin hälsas skull. Brandon har bara ett mål: sex.
Han
förför. Han betalar. Han fyller lådor och hårddiskar med porr.
Han masturberar tvångsmässigt. Men det är aldrig nog och kan
aldrig bli nog, för Brandons inre är ett hål och det enda han kan
komma på att försöka fylla det med är sex och sex och mer sex.
Njutningen har sedan länge försvunnit och det enda som finns kvar
är lidande och självbestraffning, men det hindrar honom inte från
att fortsätta. Han kan inte se en kvinna utan att tänka tanken. Han
går rakt från en avsugning till en trekant med två prostituerade.
För Brandon finns ingen gräns att nå, bara en jakt som alltid
fortsätter.
Brandon
är snygg och smart. I sitt professionella liv är han skicklig,
framgångsrik och respekterad. Han går ut och dricker med sin chef
(James Badge Dale) som tafatt försöker få kvinnor på fall men får
se sig brädad av Brandon, som inte ens förefaller anstränga sig.
Ingen anar att han bara är ett skal.
Utom
en person. En kvinna som ständigt lämnar meddelanden på hans
telefonsvarare och ber honom lyfta luren, ringa tillbaka, höra av
sig. Hon provar allt mer desperata åtgärder - vid ett tillfälle
påstår hon sig vara döende i cancer - men Brandon reagerar inte
ens på ljudet av hennes röst. En dag kommer han hem och hon står i
hans dusch. Det visar sig vara hans syster Sissy (Carey Mulligan).
Sissy
är Brandons motsats. Hon är en slarver med sångerskedrömmar, en
kringluffande romantiker som snabbt fäster sig vid nya män och får
se sig dumpad gång på gång. Hennes armar är täckta med ärr,
hennes tal är snabbt och hämningslöst, hennes behov är omedelbara
och påträngande. Brandon låter henne sova på soffan även om han
förmodligen inte skulle kunna förklara varför.
Sissys
närvaro förändrar Brandons liv. Han har inget behov av åskådare,
inget behov av andra människor utom som sexdockor. Det finns något
i syskonens bakgrund som har gjort dem båda till det de är, men
filmen tar det visa beslutet att inte gå in i detalj. Shame handlar
inte om hur man blir som Brandon, den handlar om hur det är att vara
Brandon.
Det
lyckas den visa, tack vare en episk prestation från Michael
Fassbender. Varje gång jag sett honom har han varit fantastisk men i
Shame går han steget längre och gör en insats som får mig att
undra hur den ens var möjlig. Jag tänker på vad det innebar att
spela Brandon och försöker föreställa mig att göra det, att
ställa mig inför kamerorna och göra det Michael Fassbender gjort.
Jag hade samma tankar om Isabelle Adjani i Possession, och de två
rollerna förtjänar att nämnas tillsammans. Michael Fassbender
etablerar sig härmed som en av sin tids största skådespelare.
Trots
det blev jag besviken på Shame. Om manuset hade haft lika bra koll
som Michael Fassbender hade detta varit en briljant film, men
berättelsen vet inte vart den vill bli av. Här finns sekvenser som
bara är en bit av vardagen, och inte en särskilt intressant vardag
heller. Då och då blir det tråkigt. Det är svårt att få grepp
om Brandon där han genomgår en hackig karaktärsutveckling som
aldrig når en upplösning. Karaktärer introduceras och verkar
viktiga för Brandon, men försvinner spårlöst. Hans beteende är
ojämnt och ibland oförklarligt.
Shame
är ett klassiskt exempel på en film där en massa skicklighet inte
når hela vägen fram. För det finns skicklighet här, tvivla inte
på det. Inte bara Michael Fassbender utan resten av skådespelarna,
regissören Steve McQueen (nej, inte den Steve McQueen), fotot,
musiken, allting samarbetar, och om alla de ingredienserna hade
funnits i en film med en klar historia så hade den varit en av sitt
års bästa filmer. Som det är, är Shame bara riktigt bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar