Ön Iwo Jima, 1945. Andra
världskriget rasar och de japanska soldaterna på den strategiskt
viktiga ön förbereder sig för den amerikanska attacken som de vet
är på väg. Ingen verkar egentligen tro att de kan vinna och slå
tillbaka amerikanerna. De är bara där för att sakta ner fienden.
Slaget om Iwo Jima varade
i över en månad, med hundratusen amerikaner på den anfallande
sidan och 22000 japaner på den försvarande. Av de 22000 var det
bara 200 som överlevde slaget. De som inte föll i strid eller vid
medvetet dumdristiga frontalattacker tog sina liv för att
tillfredsställa bluffbushidoideologin som det japanska kejsardömet
tryckt in i deras huvuden. Bättre att dö än att förlora eller ge
upp.
Clint Eastwood gjorde två
filmer om slaget. Den första, Flags of our Fathers, visade striden
ur amerikansk synvinkel, som ju är det traditionella på vår halva
av jordklotet. Letters from Iwo Jima ger oss i stället samma
händelseförlopp sett från den japanska sidan. Det är en magnifikt
välgjord film, men den tog lång tid på sig att börja fungera för
mig.
Vi träffar hårt
arbetande meniga som ifrågasätter vad de över huvud taget gör
där, stenhårda underofficerer som bemöter bristande patriotism och
lojalitet med ilsket stryk, den nyanlände generalen med radikala
idéer, officerskåren som tycker att han för dem i fördärvet. Vi
ser förberedelser inför attacken, soldater som gräver skyttegravar
och tunnlar. Alla skriver brev hem, brev som aldrig kommer att
sändas. Och jag har en tydlig känsla av att jag har sett alltihop
förut.
Letters from Iwo Jima
påminner starkt om otaliga andra krigsfilmer. Det som är annorlunda
för en amerikansk film är förstås att det är USA:s fiender vi
ser, och de är inga karikatyrer eller odjur utan riktiga människor
som bara råkade hamna på andra sidan om den här konflikten. Att de
dessutom spelas av faktiska japaner i stället för vilka asiatiska
skådespelare som helst som kunde tänka sig att tala bruten japanska
för en hygglig timlön är förstås en merit.
Men är det tänkt att
det ska vara en radikal uppenbarelse att japanerna inte var vildar
och monster? Det förstod jag redan. Visst fanns det monster på den
japanska sidan, liksom på alla sidor i alla krig, men var det någon
som fortfarande trodde att den japanska armén bestod av vidriga
varelser? Den poängen hade kanske varit uppseendeväckande på
fyrtio- och femtiotalen, men hur konstigt Japan än ibland ser ut
genom västerländska ögon så har landet varit "ett av oss"
rätt länge nu. Vi vet att de var människor redan 1945.
Det finns riktigt fina
ögonblick i Letters from Iwo Jima men det tar ett tag för dem att
börja dyka upp. Jag tyckte om scenerna mellan Nishi (Tsuyoshi
Ihara), guldmedaljör i OS i Los Angeles 1932, och en amerikansk
soldat som lyssnar på hans historier om att umgås med Douglas
Fairbanks och frågar om han är berömd eller nåt. Det fungerar
också väldigt bra när general Kuribayashi (Ken Watanabe) tänker
tillbaka på lyckligare tider när han var hedersgäst på en middag
hos amerikanska armén, och hans förhållande till menige Saigo
(Kazunari Ninomiya) ger filmen ett meningsfullt hjärta.
Letters from Iwo Jima är
alldeles för lång och alldeles för stor del av tiden används till
att visa oss sådant vi redan vet och väl känner igen. Men de bra
stunderna är bra nog för att den ändå ska vara sevärd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar